Wie weet goede en lekkere cholesterol-arme recepten? Zie uitleg.

Mijn 'schoonopa' heeft na een zware hartoperatie ook nog eens twee maagzweren gehad en moet zich dus strikt houden aan een dieet. Nu houdt hij heel erg veel van vet en ongezond eten en is hij zo eigenwijs dat hij roomboter, vette visjes, patat etc. blijft eten. We willen hem dat plezier niet afnemen, maar hij wordt er doodziek van.
Dus mijn vraag: weet iemand een recept van een lekkere maaltijd die toch gezond is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Ik weet hoe eigenwijs mannen kunnen zijn en met name opa's. Die vinden alles onzin en ze weten het dan ook altijd beter. Vroeger deden ze dat ook zo en het was gezond! Ze vergeten dat ze vroeger vaak meer vet nodig hadden omdat ze lichamelijk vaak hard moesten werken en ze niet zoveel vrije tijd hadden als de mannen tegenwoordig. Mijn vader en de vader van mijn man zitten ook in die generatie, dus ik weet er alles van.
Patat is op zich niet zo erg, het is de saus die het hem doet als hij tenminste mayonaise neemt. Hij kan dan beter ketchup of yogonaise of iets dergelijks nemen. Een kroketje op zijn tijd is ook niet erg. Het is eigenlijk ragout met een paneerlaagje en als het vet de goede temperatuur heeft zodat het paneerlaagje niet teveel vet opneemt, is het ook niet echt ongezond. Je kunt eens ovenkroketten proberen als je het toch iets minder vet wilt
en er zijn ook ovenfrites, zou je kunnen proberen.
Cholesterol verlagend zijn met name eiwitten en die zitten in vis, eieren, vlees, groenten, kwark etc.
Een beetje roomboter is ook niet slecht, maar die suiker erdoor weer wel. Je moet het dus stiekem wat in de hand proberen te houden. In plaats van speklappen eens kipfilet
nemen, of alleen dunne speklapjes nemen en die goed roosteren/uitbakken zodat al het vet eruit gebakken is.
Gegrilde runderbrochette of schaschlick op de BBQ samen met een frisse koolsalade bijv. en ook gerechten als chili-con-carne met rulgebakken rundergehakt en paprika erdoor is niet alleen cholesterolverlagend maar ook lekker
en zorgt dat de stofwisseling goed werkt. Het is ook goed dat hij regelmatig om de 3 uur een tussendoortje neemt zoals wat fruit, een cräcker o.d en lichte maaltijden. Zolang de maag werken moet heeft hij niet zoveel trek in een zware maaltijd. Dit is ook beter voor de spijsvertering.
Niet teveel zeuren dus en stiekem in de hand proberen te houden, dat is het enige advies dat ik heb. Ik weet niet of hij zelf boodschappen doet, anders moet diegene gewoon eens vergeten om suiker te halen ofzo. Even een paar boze woorden, maar je hebt wel weer iets verminderd. :)
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Cholesterol in de voeding heeft nauwelijks tot geen effect op het bloedcholesterol. Hart- en vaatziekten, diabetes, overgewicht en een aantal vormen van kanker worden niet mede veroorzaakt door volwaardige voedingsproducten als roomboter, vette vis en volkorenbrood veroorzaakt maar juist door geraffineerd voedsel als suiker, producten van wit meel en een overmaat aan linolzuur die in veel margarines, frituurolie en zonnebloemolie voorkomen. Zo'n voeding veroorzaakt micro-ontstekingen, waardoor atherotische plaque ontstaat, de voornaamste oorzaak van hartziekte. Het mag dan wel zo zijn dat linolzuur het bloedcholesterol verlaagt maar dat komt omdat die cholesterol hard nodig is om de schade in de ontstoken cellen, door linolzuur veroorzaakt, te herstellen. Laat je opa alsjeblieft blijven genieten van lekker, gezond eten. Als hij de goede vetten eet (vis, olijfolie, roomboter) is daar helemaal niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In plantaardig voedsel zit nooit cholesterol. 100% Plantaardige recepten (veganistische recepten) zijn dus cholesterol-vrij.
Nou is het niet zo dat alleen cholesterol in de voeding zorgt voor een hoge cholesterol, ook andere voedingstoffen kunnen dat, en dat is zeker iets om rekening mee te houden. Maar het is wel zo dat veganisten over het algemeen een prachtig laag cholesterol-level hebben, dus een tijdje (gedeeltelijk) plantaardig eten is geen slecht idee.

Hier wat websites met plantaardige recepten.
De recepten van de schrijfster van de derde bron vind ik zelf het allerlekkerst, maar die zijn wel in het Engels.
Haar nieuwe kookboek Appetite for Reduction is speciaal op gericht op gezond en toch heerlijk eten (en afvallen), en dus zeker een aanrader; op de website staan ook wel heerlijke recepten die minder gezond zijn.