Welk gerecht kan ik het beste klaarmaken met de volgende ingrediënten?

krieltjes, biefstuk, champignon, courgette, aubergine, spinazie, peultjes, sperziebonen, rode ui, knoflook.

Voor tweede paasdag heb ik beloofd te koken voor een vriendin, maar wel zo low-calorie mogelijk.
Na een blik in mijn koelkast te hebben geworpen kwam ik uit op de zojuist genoemde ingrediënten.
Op internet vond ik niet echt een recept waar ik van ging watertanden, dus wil ik graag een beroep doen op de kookkunsten van de GV-ers :)

Fijn pasen overigens allemaal!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Ik zou voor een stoofpotje gaan met biefstukreepjes en krieltjes, alles in 1 pan dus met de groenten erbij. De spinazie zou ik gebruiken voor een spinaziesalade met knoflookdressing, pijnboompitjes en kaas.

Er is één 'maar', je hebt een blik tomatenblokjes/gezeefde tomaten/tomaten nodig, maar als je dat niet hebt kun je deze vast in de buurt wel lenen of je vriendin vragen dit mee te nemen.

Haal de biefstukreepjes door de bloem, bloem afschudden en in hete bote snel aanbakken. Vlees eruit en krieltjes en groenten licht aanbakken met wat knoflook, niet tot pap maar beetgaar. Als de krieltjes rauw zijn, dan eerst 8 minuten voorkoken.

Dan tomaten(blokjes of wat je hebt) erbij en een beetje bouillon, als je hebt thijm (desnoods gedroogde) en een blikje tomatenpure erbij en een scheut rode wijn en peper en zout. Half uurtje laten pruttelen en het is klaar. Door de bloem bindt de saus een beetje en wordt het niet al te waterig.

Ik veronderstel wel dat je naast wat je schrijft, nog een paar dingen extra in huis hebt. Zo niet,dan kun je altijd nog de krieltjes en het vlees bakken en de groenten apart erbij geven. Maar dan wordt het wel minder 'mager'.

Spinaziesalade is simpel, gewoon de rauwe spinazie met de dressing en de rest mengen.

Toegevoegd na 22 seconden:
En ook jij fijne Paasdagen!
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt als het recept wat ik zoek! :)
Alle verder genoemde ingrediënten heb ik ook, behalve thijm. Volstaan provencaalse kruiden ook?
paulus811
13 jaar geleden
Ja hoor, geen enkel probleem zolang je er maar niet teveel van in doet. Eerst proeven en eventueel nog wat bijgooien. Thijm zit overigens ook in provencaalse kruiden.
paulus811
13 jaar geleden
En je biefstuk maar heel kort en op hoog vuur bakken, want biefstuk wordt erg snel taai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het was een succes, thanks! :)

Andere antwoorden (2)

Biefstuk met champignons,
In de oven geroosterde krieltjes,
sperziebonensalade.

Simpel en lekker met dit weer. Hoef je niet lang in de keuken te staan.

Halveer de krieltjes als ze niet mini zijn. Kook ze 10 min. in water met iets zout en giet ze af. Doe ze in een kom en begiet met olijfolie, peper en zout naar smaak erover strooien. Alles goed mengen en verdeel ze over een met bakpapier bekleed bakblik.
Rooster ze dan in een oven van 225 graden C. ca. 20 min bruin en gaar, schep ze tijdens het roosteren zo'n 2 keer om.
Lekker is om een paar minuten voor het eind wat kerstomaatjes ertussen te leggen en te laten meeroosteren, als je ze toevallig nog hebt liggen.

Verhit ondertussen een grillpan en bak de biefstukjes in boter lekker bruin en rosé. Mocht je nog pesto hebben, schep dit dan op de biefstuk, verpak ze even in alufolie om te laten rusten en bak in het braadvet van de biefstukjes de champignons en evt. uiringen kan je er bij bakken.
Maal er zout en peper over en serveer over de biefstukjes.

Voor de boontjessalade kook je ze ca. 5 min. beetgaaren spoel ze af met koud water. Meng 4 eetl. olijfolie met 2 eetl. witte wijn azijn, 2 theel. honing mosterd of zachte mosterd met honing en mengdeze dressing door de sperziebonen. Meng er ook de spinazieblaadjes door.
Schep er dun gesneden rode ui ringen door en misschien heb je nog wat zongedroogde tomaatjes? Of Feta kaas?
Kan er ook door. Je kunt ook peultjes even in wat boter stoven en als groente erbij geven of even de kook erover zodat ze beetgaar zijn en ook door de salade mengen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook lekker! dit recept bewaar ik voor de volgende keer :)
Ik zou de krieltjes eerst goed wassen en kort koken om daarna te kunnen bakken in een beetje olijfolie.
De biefstuk zou ik bakken met de champignons en een beetje tijm en peper als je dat hebt. Smeer de biefstuk in met olijfolie en bak hem kort aan beide zijden, houdt hem warm in aluminiumfolie en bak de champignons in dezelfde pan.
De sperziebonen beetgaar koken, de laatste vijf minuten de fijngesneden rode ui toevoegen.
Van de spinazie kun je eventueel een crême-soep maken. Maak een kippenbouillon van een blokje en maak deze op dikte met instant aardappelpuree. Niet te dik maken. Mix de gewassen spinazie erdoor met wat peper. Niet te lang anders wordt de soep slijmerig. Voor een mooiere kleur kun je er een scheutje melk doordoen. Op smaak maken met wat peper en eventueel wat blaadjes achtergehouden spinazie als garnering op het laatst toevoegen. Deze soep zo laat mogelijk maken, het is niet veel werk, want bij voorkeur spinazie niet opwarmen.