Weet iemand een goede tip, om tijdens uien snijden te voorkomen dat je gaat huilen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.8K

Het beste antwoord

In een uit zitten allemaal kleine 'kamertjes' die gevuld zijn met vocht. Als je die kapot drukt spat het vocht alle kanten op. Snijd uien daarom altijd met een rustige snijdende beweging en een scherp mes.

Leg ze voor gebruik 10 minuten in de vriezer.

Een slok water in de mond nemen en niet doorslikken, waardoor de smaakstoffen van de ui niet in je mond kunnen komen en daardoor je ogen niet gaan tranen.

Pel en halveer ze en hou ze even onder de kraan.

Snij de uien in een doorzichtige plastic zak.

Hou je mes tijdens het snijden tussendoor onder de kraan: de vrijgekomen zwavel zal eerst reageren met het water van de kraan en niet met je ogen.

Snijd de uien onder de dampkap: de zwavel wordt sneller afgevoerd. Of zet een raam open.

Gebruik een keukenrobot om de uien fijn te snijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

De afzuigkap aanzetten, de kraan laten lopen of een uiensnijder (iets van 5 euro bij Blokker) kopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder water de ui snijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds ik lenzen heb heb ik geen last meer van huilen tijdens het uiensnijden. Moet ik natuurlijk wel mijn lenzen in hebben. Als ik mijn bril op heb rollen de tranen gewoon over mijn wangen.

Maar de tips hierboven zijn zeker bruikbaar. Zeker het onderwater snijden is heel handig en werkt echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel scherp mes, en je hebt geen last meer van tranen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij je in je vingers snijdt natuurlijk... ;-)
voor de lol een keer gedaan ,maar helpt wel ,een duikbril opzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je zet een duikbril op....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mes moet zo scherp mogelijk zijn.
en inderdaad die slok water in je mond doen werkt echt.

Ik geloofde het pas toen ik het probeerde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand anders je uien laten snijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 lucifers in je mond doen met de brandkop naar buiten
niet aansteken natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uien snijden in een doorzichtige plasticzak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig werd dit weekend in een televisieprogramma hierover gesproken en toen werd gezegd dat ontdekt was dat kauwgom kauwen tijdens het snijden zou moeten helpen.
Ik heb het zelf niet geprobeerd omdat ik er nooit last van heb. Dus mocht je het gaan uitproberen, laat hier nog even weten of het inderdaad helpt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de ui snijden onder water. Het is een beetje jongleren, maar pas goed op dat je je niet in je vingers snijdt, anders sta je alsnog te huilen.