Wat gebeurt er met een plastic schaaltje als je hem, in de magnetron, samen met het eten opwarmt?

Zelf heb ik het nooit gedaan hoor. ;)

Ik wil ook vooral weten waarom of waardoor dit gebeurt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
18.8K

Het beste antwoord

Niet alle plastic kan in de magnetron. Soms gaat het schrompelen als het dun plastic is.
Let dus wel op of het magnetronbestendig materiaal is. Zet het even erin en probeer eerst uit of het schrompelt.
De kunststof die magnetronbestendig is, is meestal dikker en steviger. een ander bijkomend nadeel bij dun, zacht plastic is dat er giftige stoffen in het eten terecht kunnen komen, vooral bij sterke verhitting. Vooral vettig eten neemt de stoffen uit plastic materialen makkelijk op.
De plastic bakjes die je bij de Chinees krijgt als je eten afhaalt, zijn vaak wel geschikt voor de magnetron.
Onze Chinees bijv. heeft bakjes waarin de bodem staat gestanst 'microwave safe'. Deze bewaar ik ook altijd, want als ik een grote pan soep maak of eten overhoud, vul ik ze hiermee en vries ze zo in of breng de oma's en opa een bakje. Kan dan zo in de magnetron.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziet het meest aannemelijk uit.

Andere antwoorden (4)

Met een plastic schaaltje gebeurt niks. Er gaat alleen wat mis als je er ook het originele dekseltje op vastgeklemd hebt. Omdat de hete damp van het eten naar boven gaat zal het dekseltje verschrompelen. Of je moet er eerst gaatjes in prikken, dan kan de stoom daardoor ontsnappen. Of je legt het los bovenop.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is wel vergelijkbaar met mijn situatie alleen verschrompelde het schaaltje en was de deksel een theedoek. +
Niks plastic smelt niet door een magnetron. Wat dacht je anders van de verpakking van een broodje bapao of een magnetron maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had een keer een vierkant plastic bakje zonder deksel met eten in de magnetron staan, die kwam er helemaal gebogen uit, is me ook weleens gebeurd met een bord ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bord gaat toch smelten of niet?