Wat is nu de beste manier om een ei te koken?

Een gaatje maken in het ei of juist niet, eieren in koud of kokend water gooien, 'schrikken' nu wel of niet zinnig... Er zijn wel een miljoen manieren om gewoon simpel een ei te koken. Wat is nu de beste manier? En waarom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
3K

Het beste antwoord

Er zit een hele wetenschap achter het koken van een ei. De wetenschap die hier achter zit heet de gastronomie. Het probleem bij het koken van een ei is dat als je het ei daadwerkelijk kookt dat het eiwit een rubber achtige textuur krijgt. Volgens experts is het lekkerste ei een ei met een zachte eiwit en een harde eigeel. Om dit te bewerkstelligen heb je een temperatuur van 65 graden nodig. Echter dit zorgt voor een veel langere kooktijd. namelijk 26 uur (no kidding) als je het niet erg vind om een beetje zacht ei geel hebt kan je voltrekken met 6 uur. Dit is een beetje onpraktisch. Wat in ieder geval belangrijk is om te weten bij het koken van een ei is dat het ei geel hard begint te worden vanaf 65 graden en dat het ei wit boven de 80 graden rubberachtig van textuur word. Het beste ei is dus "gekookt" met een temperatuur tussen de 65 en 80 graden en dan is het een beetje experimenteren wat de beste kooktijd is en wat jezelf de lekkerste hardheid vind. Zelf heb ik dit nog nooit geprobeerd lijkt me wel leuk om te doen echter het meest handige is gewoon 8 minuten kokend water met een snufje zout onder staat een handige link (met meer links) over de wetenschap achter het koken van een ei.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gastronomie trouwens om verwarring te voorkomen gaat niet over enkel eieren maar is de wetenschap van het koken in zijn algemeenheid.

Andere antwoorden (5)

Breng een pannetje met water aan de kook.
Prik in de tussentijd aan de onderkant van het ei(dus niet in het iets meer puntig toelopende gedeelte,bovenkant)een klein gaatje met het speciale apparaatje of heel voorzichtig met de punt van een scherp mes.Je prikt nu op de plek waar het luchtreservoirtje van het ei zit.De lucht kan nu ontsnappen,zodat het ei niet barst.Leg het ei op een lepel en laat dit voorzichtig in het kokende water zakken(ei moet wel onder water staan )Laat het nu koken en haal het ei weer na 4 min uit het water,en spoel het even onder de koude kraan.Het ei "schrikt"en is nu beter te pellen.
De kooktijd hangt af van het gewicht van het ei,en wil je het "zacht of hard"gekookt hebben.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelf vind ik het erg lekker om een ei 7 minuten in kokend water te doen en daarna onder de kraan te houden.

Op die manier heb je een ei dat je lekker kan eten en eventueel ook kan snijden voor op brood. Maar het heeft er heel erg mee te maken wat je lekker vindt.

Dus ik vind dat er geen beste manier voor iedereen is. Misschien voor jouw smaak wel maar dat is persoonlijk.

Gewoon lekker kijken wat jij het lekkerst vindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een heel klein gaatje prikken met een zogenaamde eierprikker is aan te raden, als je dat niet doet kan het zijn dat je ei barst onder het koken.

Zet een pannetje met voldoende water op het vuur ( de eieren moeten onder water liggen) en doe de eieren in de pan als het water kookt.. Dan reken je 4 minuten voor een zacht ei en 7 minuten voor een hard ei.

Na een paar keer koken leer je vanzelf hoelang een bepaalde grootte van het ei gekookt moet worden. Meestal staan er wel maten op het pak bijv, L = middelgroot XL = groot en moeten dus een +/- 30 seconden langer.

4 eieren

Breng een pan met een ruime hoeveelheid water aan de kook.
Leg er voorzichtig met een lepel de eieren in. Breng het water weer aan de kook.
Reken voor een zacht ei op 4-5 minuten, een halfhard ei 6-7 minuten en een hardgekookt ei 9-10 minuten. De tijd gaat in zodra het water met de eieren weer aan de kook is.
Giet het water af en laat de eieren even 'schrikken' in koud water, dan kunnen ze makkelijk worden gepeld
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met Panteao buiten dat gaatje prikken de kans bestaat groot 80% dat of het ei daar leeg loopt of het ei scheurt wat je niet hoef te zien.
Tijdens het koken zet het eiwit uit waardoor het ei juist daar gaat scheuren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen stijl maar ik breng uiteraard is een pannetje aan de kook. Doe de eieren erin wanneer het kookt en wacht zes minuten. Ik schrik ze dan ook in koud water.