Moet bij hutspot het percentage wortelen hoog of laag zijn?

Het valt mij op, dat in veel hutspotten helaas weinig wortels zitten.

13 jaar geleden
in: Koken
1.9K
Rieneke1
13 jaar geleden
en meegekookte ui, terwijl gebakken ui veel lekkerder is.

Het beste antwoord

Dat is het leuke van koken, niets moet maar alles mag!
Vind jij dat er te weinig wortel bij de voorgesneden groenten zit, dan haal je er nog een dikke winterpeen bij.
Zelf doe ik het als volgt;
Ik neem 1 kg.aardappelen, 1 kg. wortelen en 1 pond uien.
De uien bak ik even aan in wat olie en doe er dan de wortel bij die ik ook even aanbraad. Dan strooi ik er wat kerriepoeder over en 2-3 bouillontabletten ( verkruimeld). Ik zet het vuur laag en laat alles zachtjes garen. De bouillon lost op in het kookvocht van de wortelen.
De aardappelen staan dan ook op in een grote pan en ik laat ales goed uitlekken wanneer het gaar is.
Wel wat kookvocht bewaren! Dan stamp ik alles door elkaar, kruid met peper en wat nootmuskaat en doe er geen melk bij als het niet smeuïg genoeg is, maar kookvocht. Het resultaat is een hutspot met veel smaak, want volgens recept is het eigenlijk naar onze smaak hier tamelijk flauw.

Wist je trouwens dat hutspot al gemaakt werd voordat er aardappelen te krijgen waren? In plaats van aardappelen gebruikte men toen pastinaak en witte bonen werden er ook vaak door gedaan opdat het niet te pappig werd.
Nog een tip; een klodder mayonaise maakt hem ook romig, hoe gek het misschien ook klinkt. Zelfs mosterd of gembersiroop smaken er heerlijk door heen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heftig... Klinkt goed!
Dit ga ik eens proberen... Tnx!
corzijlstra
13 jaar geleden
Niet te veel kerrie, denk ik. Ik heb wel eens stamppot spitskool gegeten met kerrie. De smaak werd overheerst door de kerrie. En stamppot moet ook niet te week zijn. Dus geen of niet te veel wekers erin. Wel misschien suiker of lichte stroop of misschien honing erdoor?
amc
13 jaar geleden
Ik vind wortelen al zo zoet en flauw. Ik zou er dus zeker geen zoete stroop of honing door doen. Hutspot verdient iets hartigs. De uien gebakken met de kerrie smaakt weer heel anders dan gewoon kerriepoeder door je eten gestrooid. Natuurlijk niet veel kerrie, want het moet niet overheersen, maar zo'n 'kick' moet het geven!

Andere antwoorden (6)

Ik heb er ook graag veel wortel in, en het liefst niet superfijn gestampt. Als je het zelf maakt, heb je dat lekker zelf in de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het stampen heb je absoluut in de hand:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
corzijlstra
13 jaar geleden
Harmonica, wat bedoel je? Je kunt zo opgewonden raken dat je het stampen niet meer in de hand hebt.
Koken is geen exacte wetenschap.
Als jij een bepaald ingrediënt erg lekker vind, dan doe je er daar wat meer van in, als je je eigen hutspot maar lekker vind.

Daarnaast is hutspot een recept waar in elke streek wel weer een net iets andere variant van is, dus het percentage wortelen zal ook in de ene regio wel anders kunnen zijn dan in de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Koken is geen exacte wetenschap." Zo is het precies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk!
Het 'geheime' recept van mijn mama:
1/3 deel aardappelen, 1/3 deel uien en 1/3 deel wortelen!
En deze wortelestamp is door veel mensen geliefd!

Maar niets moet, want het is inderdaad een kwestie van smaak :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Precies dezelfde verhouding die ik ook als antwoord wou geven.
Dit is de goeie samenstelling: http://drieoktober.nl/2010/10/06/recept-voor-echte-leidse-hutspot/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lekkerste verhouding is: 1 kilo aardappels .
750 gram wortels . 250 gram ui .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de verhouding is alle drie evenveel en voor het stampen een potje bruine bonen toevoegen