Wat is het verschil tussen cayennepeper, scherpe paprikapoeder en chilipoeder?

Volgens mij zijn het allemaal varianten van rode pepertjes. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
82.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Ik vraag me dat regelmatig af. (Van de week nog, toen ze in de toko geen chilipoeder hadden, en ik me afvroeg of cayennepeper niet zou voldoen, want daar heb ik nog voldoende van.)

Het beste antwoord

Chilipoeder is een kruidenmengsel. Daar zit o.a. paprikapoeder, knoflookpoeder én cayennepeper in.
Cayennepeper dankt zijn naam aan de hoofdstad van Frans Guyana, Cayenne. Het is een zeer scherpe pepersoort, die eigenlijk de gemalen vorm van de zongedroogde rode Spaanse peper (Capsicum frutescens) is. Cayennepeper is tevens een onmisbaar ingrediënt voor curry.
De kleur en de smaak van paprikapoeder hangt af van de onderdelen van de gebruikte paprika: of alleen het vruchtvlees, of ook de stengel, zaadlijsten en zaden mee vermalen zijn. Vooral de zaden maken het paprikapoeder scherper van smaak. Hoe lichter de paprika's van kleur zijn, hoe beter de kwaliteit van het poeder wordt. Het beste paprikapoeder komt uit Hongarije.
Hongaars paprikapoeder is een mengsel van gemalen paprikapoeder en Spaanse of chilipeper.
Paprikapoeder is een van de bestanddelen in verschillende kruidenmengsels. Voorbeelden zijn chilipoeder, cajun kruiden of Mexicaanse kruiden.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helder!

Andere antwoorden (1)

Chilipoeder is een mengsel van chilipeper,komijn, paprikapoeder en oregano.
Cayennepeper is de gemalen, gedroogde Spaanse peper en vernoemd naar de Zuid-Amerikaanse stad Cayenne.
Paprikapoeder is gemalen paprika en dit is wel famllie van- maar is geen pepertje zoals wij die kennen. Hoe meer pitjes uit de zaadhulzen meegemalen worden, hoe heter de smaak is.
amc