Kan je pasta bereiden in de oven?

Zijn er recepten voor ovenpasta, zonder het eerst te moeten koken?

Toegevoegd na 12 uur:
Het liefst zonder pakjes van een of ander merk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
23K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt me op dat er zoveel wordt geantwoord met half-fabrikaat-producten. Nou kan dit best lekker zijn, maar ik vindt het zo jammer dat het zoveel gegeten wordt, en niet de pure, echte kruiden worden gebruikt. In feite is zo'n pak van Knorr of Maggi bijna 'fast-food'. Met weet vaak niet eens wat ze eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak lasagne e.d. meestal on the fly, dus een echt recept heb ik niet voor je. Wel een tip: als je verse pasta koopt in plaats van gedroogde, krijg je het sowieso goed gaar in de oven.

Het beste antwoord

Ja dat kan zeker!
Maak zelf de pasta (eenvoudig hoor, niet met een pastamachientje..) en doe dit met een simpele saus in de oven.

Pasta zelf maken zonder moeilijk doen:
neem een fijne bloemsoort (ik neem altijd volkorenbloem, is wel wat grover) en meng dit met een ei en een scheutje olijfolie. Elke 100 gram bloem=1 ei. (nog lekkerder is om alleen het eigeel te gebruiken, maar gebruik dan 1,5 eidooier per 100 gram bloem)
Een simpele saus:
fruit een uitje met wat knoflook en fijngesneden stukjes bleekselderij in iets olijfolie, voeg er een halve liter tomatensap aan toe en een bouillonblokje en wat peper en zout. Even door laten koken en de saus is bijna klaar. Het wordt pas echt lekker als je aan het eind wat verse kruiden gaat toevoegen, bijvoorbeeld basilicum of oregano.

Toegevoegd na 1 minuut:
Doe dan alles in een ovenschaal met de verse pasta en leg er wat schijfjes tomaat overheen, en eventueel wat kaas. Doe dit dan 20 minuten in de hete oven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja die zijn er... Macaroni overschotels bv. ik weet alleen ff het merk niet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is hetzelfde als lasagne en cannelloni, dat hoef je ook niet te koken. De saus is belangrijk in deze. Deze moet zoveel vocht bevatten, dat de pasta gaar wordt.

Ook de verhoudingen moeten kloppen. Er zijn heel veel recepten van oven pasta's te vinden. Probeer gewoon eens wat uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens bij het merk Honig in de supermarkten. Daar vind verschillende ovenschotels

Toegevoegd na 12 uur:
Op de pakken van Honig, staat achterop het pak het recept. Wat je van benodigheden toe moet voegen en de pasta hoef je niet voor te koken, want die gaat rauw door het pasta mengsel heen. De pasta wordt in de oven gaar.
Zo heb ik het een paar keer gedaan en gaat heel goed en smaakt goed!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil een recept, geen merk. Daarnaast moet je daarbij ook (meestal) de pasta eerst koken, en dat wil ik niet.
Ja, dat kan. Er staan veel recepten in kookboeken van jamie olivier . Dat kan je misschien is proberen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grand italia heeft nu ook van die maaltijdpakken, toevallig vandeweek gegeten en erg lekker! Napolitaanse pasta ovenschotel met verse groenten en gehakt.. Of de lasagnette van knorr.. Mijn favoriet! Succes!

Toegevoegd na 51 seconden:
En eet smakelijk alvast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
lekker!
Knorr ovenpasta (met champignons, kaas, slagroom, ham) heerlijk! Er is er ook nog een met zalm en tomaat. Is ook erg lekker en zeer makkelijk te maken. Gooi gewoon alles in de ovenschaal en je hebt een heerlijke makkelijke pasta.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.knorr.nl/site/overknorr/29621979 Daar onderaan staan een aantal ovenpastas waaronder de bovengenoemden.
Zoals al eerder gezegd, geeft verse pasta het beste resultaat omdat dat al zacht is. Deze groentelasagne maak ik vaak, waarbij ik varieer met soorten groenten of kaas. Het is geen mager recept, dus vervang gerust door light-producten, hoewel ik daar zelf niet van houd (bewerkt e.d.) Ach, gewoon niet te vaak eten en extra van genieten ;-)

1 pak verse lasagnebladen
1 aubergine
2 courgettes
1 rode paprika
1 rode ui
100 gr extra belegen Beemster (geraspt)
50 gr parmezaanse kaas
4 el olijfolie
1 teentje knoflook
60 gr bloem
1 snufje zwarte peper
1 snufje keukenzout
50 gr roomboter
500 ml volle melk
tomatensaus (uit een pot, maar liever natuurlijk zelf gemaakt)

Verwarm de oven voor op 200°C. Hak de knoflook fijn. Snijd de aubergines, de rode ui, courgette en paprika in grove stukken en meng deze met de knoflook, de helft van de olie en een beetje peper in een kom. Stort in een grote braadslee en bak ca. 30 minuten.

Voor de saus: Breng de melk aan de kook in een pan en zet opzij. Smelt boter in een pan, voeg de bloem toe en bak 1 minuut. Haal van het vuur en roer de melk er geleidelijk doorheen. Breng aan de kook en laat 10 minuten zachtjes koken, ondertussen af en toe roeren.

Haal de geroosterde groenten uit de oven.

Vet de ovenschaal in met boter. Voeg de kaas aan de saus toe en breng op smaak met zout en peper. Schep een dun laagje saus op de bodem van de ovenschaal. Bedek met een laag lasagnevellen. Smeer hier wat tomatensaus over, vervolgens een laag van de helft van de groenten, dan 1/3de van de rest van de saus en nog eens een laag lasagnevellen met tomatensaus. Herhaal nog eens en verspreid de rest van de saus hier overheen en bestrooi met de Parmezaanse kaas.

Bak gedurende 40 minuten in de oven op 200°C, tot de kaas goudbruin kleurt.

Lekker!