Hoe moet ik stampot pureren zonder dat het papperig wordt.

Mijn partner heeft een herseninfarct gehad en heeft moeite met slikken. Als ik de wortels en uien pureer krijg je bijna een vloeibare massa.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
16.7K

Het beste antwoord

Ja wanneer ik de vraag goed lees, is het de bedoeling alles te pureren om bovenstaande reden. Nu zegt het woord stamppot het eigenlijk al, je moet (hutspot) stampen. Wanneer je alles gaat pureren, zal het vocht die nog voldoende in de uien zit er uit geperst worden. En dat is dan de reden dat het eindresultaat bedroevend is.
Wat u nu het beste kan doen is het volgende; Kook de aardappels met de uien en wortelen tot het goed gaar is (zo'n 20 minuten). Giet dan alles af in een vergiet en zet de pan weer op het vuur. Niet te lang er zit immers niets meer in, totdat het resterende vocht in de pan geheel verdampt is. Vuur uit, de hutspot die in de vergiet zit in de pan terugdoen en absoluut niet na-stomen, de uien zullen dan weer vocht loslaten. Vervolgens stampt u de hutspot met een klont boter fijn. Eerst dan kunt u zien hoeveel melk er nog bij kan.

Tip: Wat handig is om in huis te hebben is aardappelpuree poeder, mocht het een keer mis gaan, gooit u er gewoon een beetje bij en de puree is weer op dikte.

Smakelijk eten.
Gert B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Minder vocht bijvoegen
13 jaar geleden
Met een vork doen ipv een blender
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te veel en niet te weinig water doen en goes koken de aardapels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Droge kruimige aardappel gebruiken en je wortels minder lang koken .. Beetgaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kun je de aardappelpuree dikker maken, dus minder vocht toevoegen, en absoluut niet met de staafmixer, maar met een gewone mixer fijnmaken. Beter nog is een ouderwetse pureestampen. En dan pas de gemixte groenten toevoegen, ik neem tenminste aan dat je er ook aardappelpuree bij gebruikt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Lees: pureestamper.
Misschien is het een optie om de groenten iets minder lang te laten koken, äl dente", na het afgieten goed laten uitdampen, en dan pas fijnmaken.
Sterkte met je partner!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kook en stamp de aardappels, kook de wortels en uien. Dan moet ik de wortels en uien heel fijn maken wand daar heeft hij de meeste moeite mee. Dat wordt na het malen een waterige massa. Na het toevoegen van jus lijkt het soep, bah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees nog maar even mijn toevoeging. Je kunt evt ook nog binden met maizena, maar dan krijg je helemaal zo'n papperige bedoening. Hoe dan ook, succes!
wortels en uien nemen veel vocht op uien zijn op zichzelf al vrij nat. Wat je zou kunnen proberen is een beetje allesbinder toevoegen deze is reuk en smaakloos. Vroeger gebruikte men bloem bij witlof zodat deze niet te nat werd. maar als je dat niet kan krijg je een bloemige smaak. wil je echter wortelenstamp maken gebruik dan een kruimige aardappel deze is al minder vochtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stamppot pureren waaraan aardappel is toegevoegd, kun je het beste doen met een pureeknijper of -stamper, niet met een staafmixer, anders maak je behangplaksel. De aardappels schillen, in stukken snijden, en in kokend water doen. (dus niet in koud water opzetten). Wanneer ze gaar zijn afgieten, en laten uitdampen, daarna met wat boter, melk, of mijn favoriet: yoghurt fijnstampen, tesamen met de (gare) wortels en uien.
Een variant zonder aardappels kun je eventueel wat dikker maken door wat maizena, aardappelzetmeel, allesbinder, of bloem toe te voegen, na het pureren met een staafmixer. Dit is nodig omdat wortels en uien zo veel vocht bevatten dat ze bij pureren inderdaad papperig worden.
Er zijn weinig etenswaren die je niet kunt pureren, maar probeer het wel eerst even, ui ervaring kan ik zeggen, dat gepureerde pizza geen succes is ;)

Eet smakelijk voor je partner!

P.S.: De smaak van gepureerd voedsel kan anders zijn dan de hele variant. Proef daarom eerst een beetje, vaak zul je merken dat een beetje zout, peper, of bouillonpoeder nodig is om het smakelijker/interessanter te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je gekookte aardappels met een blender/staafmixer behandeld "geleren" ze, maw het wordt niet alleen net soep maar ziet er nog raar uit ook (bijna doorzichtig)

ik zou in dit geval zeggen: groente apart koken en WEL met de staafmixer heel fijn maken.

Van de aardappels puree maken op de ouderwetse manier, koken en stampen met melk en een beetje boter

Dan de groene erdoor scheppen

Toegevoegd na 21 seconden:
groene = groente
13 jaar geleden
Je moet het stampen met een stamper en niet een soort blender of mixer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin eerst met de juiste verhouding van aardappels en wortelen.
Je hebt een fijne stamper nodig,zodat het goed fijngestampt wordt maar net geen vloeibare massa is.
Wat ook helpt is ,het geheel als het afgekoeld is een nacht je in de koelkast.
Met de deksel erop,en dit onttrek toch een hoop vocht waardoor het wat vaster wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan dan altijd nog iets aardappelzetmeel toevoegen, of maizena, ook erg smakelijk.
Het komt door de ui, die bevat al veel vocht van nature.

Maar is het juist niet zo dat een vloeibare massa gemakkelijker slikt dan een plakkerige stamppot? Of is het vooral het kauwen wat moeilijk gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de aardappelen, wortels en uien in kleine blokjes snijden en koken zoals ik het gewend ben. Alles bij elkaar dus.
Na het afgieten een beetje vocht erbij laten en dan met een klont boter en een scheut hete melk stampen. Naar smaak kruiden. Je kunt het nl. zo fijn stampen als je wilt en het heeft toch wat meer structuur en smaak dan gemixt. Ik neem aan dat hij nog wel enigszins kauwen kan? Een klein korreltje aardappel kan hij dan fijnkauwen of kan hij helemaal niet kauwen? Dan blijft je niets anders over dan er een soort pap van te maken. Dan zou zo'n ouderwetse passeerzeef ideaal zijn. Anders de mixer of pureeknijper. Zorg in elk geval dat het lekker gekruid is en smeuïg. Dit bereik je het best met boter en hete melk.
amc
13 jaar geleden
na het koken van de aardappelen enzo afgieten en terug op het vuur zetten goed door roeren, even droog koken, aardappel wortel en ui nemen nl veel vocht op, een staafmixer kan gerust en pas vocht toevoegen waar nodig, dus eerst pureren later vocht evt toevoegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat goed kan schelen: de wortels en uien niet koken, maar bakken. Dat geeft een stuk minder vocht in het eindresultaat.

Verder absoluut geen staafmixer of blender gebruiken voor de aardappelpuree, dat geeft een soort behangplaksel. De groenten dus apart blenderen en dan door de aardappels heen.

Het geheel zal wel wat melk of boter nodig hebben om niet te droog te zijn (dat slikt ook moeilijk), maar dat zou ik pas ná de groenten toevoegen. Zo voorkom je dat het alsnog te nat wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inmiddels staan er genoeg antwoorden waar je iets mee kunt. Zelf maak ik aardappelpuree door er olijfolie aan toe te voegen ipv boter en melk. En dus stampen, niet met de staafmixer.
Mijn moeder deed in alle stamppotten een handje havermout voor het binden. Gezond en lekker.