Zelf verse pasta maken is heel eenvoudig en heel lekker.
Je moet wel zorgen dat je hele goede bloem gebruikt.

Op deze site vind je een aantal goede recepten, waaronder het basisrecept voor pasta.

http://www.pastamaken.nl/zelf-pasta-maken/basisrecept/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het deeg bereidt hebt volgens recept, kan je je uitleven met een pastamachine, deeg erdoor rollen tot je de juiste dikte hebt. Je kan maken spaghetti, lasagna, tagliatelle, ravioli, enz

Toegevoegd na 1 minuut:
pastamachine te koop in zaken met huishoudelijke artikelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het basisrecept is natuurlijk overal te downloaden, maar het belangrijkste is dat je AA bloem gebruikt (speciaal voor pasta). Dit verkopen ze bij de betere supermarkt, maar bijvoorbeeld ook bij Xenos....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je moet bij de pasta machine op de dikste stand beginnen en het deeg daar een paar keer door heen rollen totdat je een soort van rechthoekige sliert hebt en dan steeds een niveau smaller zetten, dus je begint op 1 daar rol je hem een paar keer door heen, dan zet je hem op 2, dan zet je hem op 3 enz. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recept voor Zelf pasta maken.

Omschrijving van het recept:
Het is een heel groot verschil of je gedroogde pasta eet of verse pasta en daarom geven wij jullie het recept om zelf pasta te maken.
Dit recept hebben wij gekregen en gemaakt tijdens onze Italiaanse kookles.
Eenmaal verse pasta gegeten, dan lust je 'die andere' niet meer.

Bereidingstijd van het recept:
45min.

Ingrediënten voor dit recept:
Pasta all'uovo (met ei bereid). Per persoon:
120 gr. bloem (moet voor de beste smaak en structuur durum bloem zijn)
1 groot ei op kamertemperatuur
1 theelepel olie
1/4 theelepel zout
Eventueel een klein beetje lauw water

Bereiding / Instructies:
Het maken van deeg is zeer belangrijk voor het goed kunnen uitrollen en snijden van het deeg. Besteed hier veel aandacht aan. Het eindresultaat moet een zeer stevige en droge bal deeg zijn. Doe je dit niet goed dan zal het verwerken in een pastamachine een drama zijn. Doe je het wel goed, dan is het een eitje!

Zeef de bloem op het werkblad en maak er een 'vulkaan' van met een krater in het midden.
Breek het ei in het midden van de krater en voeg het snufje zout en de olie toe
Meng het ei met de handen langzaam door de bloem tot het een stevige plakkerige massa is. Werk hierbij van binnen naar buiten. Het is niet nodig in een keer alle bloem door het ei te mengen.
Was je handen
Wentel de deegklont met een vork door de rest van de meel zodat deze van buiten droog wordt en aangeraakt kan worden zonder dat deze aan de handen plakt
Druk de deegbal voorzicht plat en wentel deze weer in de bloem
Vouw de plak dubbel en kneed er weer een bal van
Herhaal dit diverse malen. Voeg eventueel bloem toe
Als het deeg na ca. 10 minuten klaar is (het is dan een droge harde bal) wikkelt u hem in een licht vochtige doek en laat u hem minimaal 30 minuten rusten. Dit is zeer belangrijk omdat het deeg anders te elastisch is om verder te verwerken.

Velvolgens kunt u het deeg met een pastamachine tot pasta verwerken. Het is ook mogelijk om het met een deegroller uit te rollen en te snijden als u lasagne wilt maken.
Laat de pasta na het snijden nog even drogen voor hij wordt gekookt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel eenvoudig.
Ik doe nooit moeilijk met dure en speciale bloem, maar ik neem gewoon volkorenbloem (of zelfs meel) en hanteer 1 regel:
1 ei per 100 gram. En daarna goed kneden.

Je kan het mengen met zout of olie of kruiden naar smaak.
Kleine moeite en veel plezier, want het smaakt zoveel lekkerder dan de fabriekspasta!