Waarom moet je eerst wachten tot je oven is voorverwarmd voordat je er iets inzet?

Ofwel..waarom kun je niet gewoon meteen je taart, lasagne, enz. in je over zetten. In alle kook- en bakboeken staat dat je eerst de over moet opwarmen en dan pas je voer erin kunt zetten...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
15.9K

Het beste antwoord

Veel antwoorden op deze vraag zijn zo uit de lucht gegrepen, dat het hier net een heteluchtoven is.

Absoluut onzin dat het niet belangrijk is. Een voorverwarmde oven is voor veel producten waar zetmelen, eiproducten en vocht bij komen kijken essentieel voor de perfecte bereiding. Bij koken draait het namelijk, vooral bij vlees, om het bereiken van een kerntemperatuur, door middel van de omgevingstemperatuur.

Niet dat niet voorverwarmd niet kan, maar je eindresultaat is stukken minder. Bij het afbakken van een pizza is het zelfs stukken lekkerder wanneer je voorverwarmd 230 graden en met 30% vochtgehalte werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat de oventijden dan niet kloppen of niet makkelijk te vergelijken zijn. Een convectie oven (hetelucht) is zo warm en hoef je eigenlijk niet voor te verwarmen.

Toegevoegd op 15-06-2009 18:55:43
Overigens kan ik me voorstellen dat het voor sommige producten wel beter is dat de oven warm is. Bijv. brood. Ik zal eens kijken wat Harold McGee er over zegt. Die heeft een heel boek geschreven over zin en onzin binnen de kookkuntst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op veel verpakkingen staat dat je de oven moet voorverwarmen op een bepaald aantal graden. Dit is gedaan om zo een zo nauwkeurig mogelijke bereidingstijd te kunnen geven op de verpakking van het product, omdat elke oven een andere opwarmtijd heeft.

Je kan dus een hoop gas besparen door het product direct in de oven te doen en niet apart voor te verwarmen. (met uitzondering van enkele recepten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan wel maar dan moet je je baktijd gewoon verlengen met het aantal min. die je oven erover doet om op gewenste temp. te komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het er ook gewoon meteen inzetten en dan iets tijd bij je bereiding optellen, hoor, dat maakt niets uit voor het eindresultaat. Het hoeft niet eerst 'dicht te schroeien' ofzo.
Omdat echter alle ovens in hun eigen tempo warm worden, is het voor de schrijver van de gebruiksaanwijzing onmogelijk om een vaste oventijd aan te geven. Ze moeten echter toch een standaard aanhouden, en daarom gaan ze uit van de tijd in een voorverwarmde oven. Per oven kan het namelijk wel een kwartier (!) schelen wanneer deze goed op temperatuur is. Dan zit de helft met een halfrauw product en de andere helft met een verbrand - als je niet een beetje zelf oplet. Het is een soort ingebouwde veiligheidsclausule.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijg je een korst omdat het al heet is, daarom moet dat soms... Dus de opwarmtijd van het in de oven geplaatste wordt bekort en de chemische processen verlopen beter volgens de maker van het recept...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh.. korst.. ja, klinkt aannemelijk+1.
en soms als bijv. de friteuse nog niet helemaal is opgewarmt is dat ziekteverwekend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige recepten lukken alleen bij een bepaalde temperatuur.Cake bijvoorbeeld is heel gevoelig voor temperatuur en kun ook je niet lang buiten de oven laten staan voordat je m in de oven stopt. Als je dat doet, of je doet m in een oven die nog niet warm is, dan stort ie in.
Wanneer je echter gewoon wat opbakbroodjes warmt, dan tel je gewoon een aantal minuten bij de baktijd op, pas de probleme.. Het ligt dus echt aan het recept. Vooral een taart of cake die luchtig moet blijven kan verpesten wanneer je m in een niet-verwarmde oven stopt.
Voor lasagne moet het niet zo'n probleem zijn, maar het wordt dan wel erg moeilijk om in te schatten hoe lang die in de oven moet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een deepfreeze pizza kun je al in de oven schuiven als de oven 100°C is, bij soesjes lijkt me dat niet verstandig.
Dit komt omdat de opwarm-tijd van ovens niet altijd gelijk is, als het boeltje warm is, is de bak-tijd gegarandeerd goed.

Pizza kun je vaak lekkerder iets lager van temp bakken, en dan ietsje langer.