Waarom moet water eerst koken voor je de rijst erbij doet?

Toegevoegd na 20 minuten:
basmati-, jasmijn-, zilvervliesrijst - ik kook het allemaal en op het pak staat dan dat het water eerst moet koken. Misschien is het meer een scheikundige vraag ofzo, maar ik vraag me gewoon af waarom dat zou moeten. Zonder eerst koken gaat het wat mij betreft ook prima.

Blijkbaar is de impact van loeiheet water op rijst belangrijk - ben benieuwd waaróm.

Bij frituren moet het vet ook eerst heet zijn voor je er iets in doet, want de hitte schroeit de buitenkant dicht waardoor de hap niet extra verzadigd met vet wordt. Zouden rijst en kokend water ook zo'n wisselwerking hebben..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
14.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals jelle zegt: als het water kookt, is de totale kooktijd beter te definieren. Maar je kunt 'm best wel met koud water opzetten, dat scheelt uiteindelijk energie. Dan moet je even ervaren wanneer de rijst gaar is, want de totale kooktijd zal ietsje korter worden (en dat is dan de winst).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dat trouwens ook met pizza's en bakbroodjes, die kunnen de koude oven in, een paar minuutjes bij de tijd, en weer een paar stuivers bespaard. En alle kleine beetjes helpen dan toch weer. En tijd is ook nog eens geld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, en om nog meer te besparen kan je de pan al een tijdje eerder van het vuur halen voordat de rijst gaar is. Nog even laten staan met het deksel op de pan, en de rijst gaart nog mooi na.

Het beste antwoord

Buiten dat je dan beter weet hoe lang de rijst gekookt heeft, blijft de rijst minde rmakkelijk aan de bodem van de pan kleven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wees gerust, het staat niet in het wetboek. En ik doe altijd eerst de rijst in de pot, dan voeg ik er water bij, en dan zet ik 'm op het vuur. En ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor rijst gebruik je?
Bij Surinaamse rijst of Basmatirijst kun je de rijst gewoon samen met koud water in de(rijst)pan doen. Voor elk kopje rijst anderhalf kopje water.
Als het water kookt het gas zo klein mogelijk zetten, na tien minuten even doorroeren en na nog eens tien minuten is de rijst gaar.

Toegevoegd na 26 minuten:
Na jouw aanvulling:
Inderdaad, op mijn pak basmatirijst staat ook dat je het aan kokend water moet toevoegen. Was me nooit eerder opgevallen! Toch is mijn rijst ook altijd gaar en lekker. Mijn Indonesische schoonfamilie doet het ook altijd zoals ik en die zullen het wel weten.

Een verschil tussen de twee bereidingsmethoden is dat je bij de kokendwatermethode de rijst na het koken moet afgieten. Bij de koudwatermethode wordt al het water volledig opgenomen in de rijst. Omdat je niks hoeft af te gieten stel ik me voor dat er meer vitaminen aanwezig blijven. Geen idee of dat ook zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft het iets met de droogheid/plakkerigheid van de rijst te maken. Als de rijst al het water opneemt is hij plakkeriger. Als je hem in kokend water giet wordt hij wat droger want dan neemt hij minder water in zich op.