Hoe maak je oliebollen die lekker lang vers blijven?

Dus dat ze niet na 1 dag zo hard als een aangebrande hockeybal zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Het beste antwoord

Oliebollen smaken natuurlijk het lekkerst als ze net uit het vet komen, met een krokant korstje, en een lekker zompige binnenkant.

Helaas worden ze hard als de oliebollen afkoelen. Dat komt omdat de zetmelen in het meel het vocht opnemen. Dit kun je niet tegengaan met een ander recept, maar je kunt het wel terugdraaien, door de oliebol weer terug op te warmen.

Dat kun je het beste doen in de oven, op hete lucht. wanneer de zetmelen worden opgewarmd laten ze het vocht weer los, en wordt je oliebol weer heerlijk zacht.
Het korstje wordt ook weer krokant, omdat de hete lucht het vocht in de korst laat verdampen.

Dus: oliebollen in de oven, hete lucht, 140°C, 5 minuutjes, en smullen maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

hem.. Beginnen met vloeibaar frituurvet.

overigens zegt 'koopmans' hierover:
Laat de oliebollen eerst goed afkoelen, verpak ze daarna luchtdicht. Dit kan in een afgesloten plastic zak of voorraaddoos. Bewaar ze buiten de koelkast. Oliebollen blijven ongeveer 2 dagen goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze manier

Maak zelf oliebollen met oud&nieuw!

Ingredienten:
•1 kilo tarwebloem
•1 liter water
•20 gram zout
•50 gram suiker
•80 gram gist
•10 gram kaneel
•enkele druppeltjes citroensap
•200 gram rozijnen
•100 gram verse appelstukjes

Bereiding:
Los het gist op in het water en meng het kort.
Doe de bloem erbij en meng het beslag kort met een mixer op de laagste stand.
Werk de vulling erdoor en laat het beslag 45 minuten (en niet korter!!) op een warme plaats rijzen.
Voorkom uitdroging door een natte theedoek over de emmer te leggen.
Denk erom dat het beslag behoorlijk rijst, gebruik dus een ruime emmer.
Schep het beslag met een lepel of ijsknijper in olie van 180 graden Celsius.
Als u een frituurpan gebruikt, zet deze dan op 190 graden!
Bak ze ca. 6 minuten Gebruik arachideolie.
Ververs de olie regelmatig.

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon koken zoals u dat altijd doet. en als u ze weer wil eten gewoon opwarmen dat zijn ze weer lekker zacht.