Wat kan men als vervanger van Wodka gebruiken in stroganoffsaus?

Receptje:
Verhit 2 eetlepels boter in een koekenpan en fruit hierin de ui met het paprikapoeder, de paprika, champignons en knoflook ca. 5 minuten. Bak de tomatenpuree ca. 1 minuut mee. Verwarm de wodka en crème fraîche in de saus mee en breng deze op smaak met zout en peper.

Maar aangezien ik geen alcohol mag/drink, vraag ik me af wat ik kan gebruiken in plaats van Wodka.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
35K

Het beste antwoord

De wodka (ik zou voor de smaak trouwens kiezen voor cognac of sherry) wordt aan het gerecht toegevoegd om de smaak te versterken. I.p.v. een alcoholhoudende drank kun je denken aan andere smaakmakers zoals (runder-)bouillon of fond, een schepje mosterd, worcestersaus, tabasco, een scheutje citroensap of versgeraspte nootmuskaat.

En dan bedoel ik één van deze smaakmakers, niet allemaal tegelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Op de website van mijnreceptenboek staat ook een recept voor een stroganoffsaus.
Hier staat bij: "Smaakt ook goed zonder de vodka."

Kans is groot dat dat ook geldt voor jouw recept.

(Het recept vind je hier:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/sauzen_en_marinades/stroganoffsaus-15018.html
)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rum lijkt me ook geen probleem

Toegevoegd na 7 minuten:
oops, niet goed gelezen.
Vodka is eigenlijk gewoon water en alcohol, smaakloos dus, dus zou ik gewoon water gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Maar aangezien ik geen alcohol mag/drink, vraag ik me af wat ik kan gebruiken in plaats van Wodka." In Rum zit ook alcohol..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O sorry, ik heb niet goed gelezen, ik dacht gewoon dat je geen vodka had.
Vodka is in principe water met alcohol, dus kan je gewoon water gebruiken.
Echt wodka (zonder toevoeging van kruiden en smaakstoffen) is nagenoeg smaakloos. Het is namelijk een mengsel van ethanol (de meestgebruikte vorm van alcohol) en water. Het is een heldere, kleurloze en nagenoeg geurloze sterke drank en heeft eigenlijk van zichzelf geen bepaalde uitgesproken smaak. Ik vraag me eigenlijk af waarom wodka in een recept is opgenomen, want ik geloof niet dat het iets doet voor de smaak.

Het antwoord op je vraag is dus denk ik water. Als je er niets in doet dan wordt je gerecht wellicht te droog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het puur om de alcohol gaat, kun je het gerecht ook flamberen. Dan voeg je de wodka toe aan de groente (vóórdat je de tomatenpuree erbij doet), je zet de afzuigkap uit, je verwarmt het en houdt er een vuurtje (lucifer) bij. (Of je houdt de pan schuin boven de vlam, maar dan moet je wel op gas koken...) De alcohol verbrandt dan en er zit geen alcohol meer in het gerecht.
De afzuigkap kan weer aan en je gaat verder met het recept. Die moest even uit in verband met brandgevaar, dat het vuur erin wordt gezogen!

Wanneer je helemaal geen alcohol wilt gebruiken, kun je het inderdaad gewoon weglaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar als wodka bestaat uit water met alcohol en je verbrandt de alcohol, is het dan niet makkelijker om er gewoon water in te gooien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat Wodka "uit water met alcohol bestaat", dat is volgens mij ook niet zo, maar goed. De vragensteller heeft niet in zijn/haar vraag de exacte receptuur met de hoeveelheden gegeven, dus ik weet niet hoevéél wodka erbij moet. Het zal om een niet al te grote hoeveelheid gaan, meestal is het een (half) borrelglaasje. De hoeveelheid van de saus zal worden bepaald door de overige ingrediënten (voornamelijk de crème fraiche, denk ik). Om er zomaar water bij te gooien doet afbreuk aan de smaak, water moet er alleen bij als de saus echt te dik is of te sterk van smaak.
Je kunt ook een scheut droge rode wijn en/ of cognac toevoegen. Krijg je ook een heerlijke saus van.

Wodka is een destillaat dat oorspronkelijk uit aardappelen werd gestookt maar kan ook uit hoofdzakelijk granen bestaan. Vaak wordt hij boven houtskool gefilterd en de houtskool haalt vrijwel alle smaakstoffen weg, maar geeft wel een typisch karakter aan de drank. Hij is ook nagenoeg geurloos. De naam vodka zegt het al, dze Slavische naam betekent nl. 'watertje'.
Tegenwoordig wordt Wodka veel uit granen gestookt, maar blijft toch uniek in zijn smaak en geur, die is er vrijwel niet nl. Het is als 'heet makend water' dat vooral van binnen verwarmd. Moeilijk dus om te vervangen.
Je zou dus ook graanjenever kunnen gebruiken, deze heeft alleen meer kruiden en dus ook een andere smaak en geur. In de stroganoffsaus zal dit echter wel meevallen.
Alleen niet veel ervan gebruiken, het moet niet overheersen, alleen ondersteunen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry, ik las niet goed en zie nu pas dat je geen alcohol wilt gebruiken. Je hebt het dus niet in huis. Je kunt hem gerust weglaten. Alleen de creme fraiche gebruiken gaat prima!

Toegevoegd na 6 minuten:
Mocht de saus te dik worden kan je er het best wat bouillon bij gieten. (water met een bouillontablet).Dit geeft wat meer pit in de smaak dan alleen water.
amc
13 jaar geleden
Het originele recept van Bife Stroganoff is, dunne langwerpig gesneden reepjes rundvlees aanbakken, uit de pan halen, dan een weinig fijn gesneden ui en gesneden champignons even meebakken. Dan afblussen met een beetje cognac (geen wodka, want dat heeft totaal geen smaak) en vervolgens zure room toevoegen en even laten inkoken. Vlees toevoegen en even doorwarmen. Zout en peper bijvoegen.
Inmiddels zal de meeste alcohol wel verdampt zijn, dus als je niet te veel saus eet zal je niets merken van de practisch niet meer aanwezige alcohol.

Toegevoegd na 2 minuten:
En vertrouw je het nog niet, geen cognac toevoegen , maar een heel klein snuifje nootmuskaat.