Wat is de beste methode om pasta niet te laten kleven na het afgieten?

Vooral bij het voor de tweede keer opscheppen kleven de pasta-slierten nogal eens aan elkaar (met name bami en tagliatelle). Ik wil graag de pasta en de saus apart houden. Olie over de pasta geeft niet het resultaat wat ik verwacht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
69.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden, allemaal. Ik zal de tips ter harte nemen maar kies als beste antwoord voor Krullenkoppie, omdat het 'te lang laten koken' inderdaad bij mij de belangrijkste reden voor het kleffe van de pasta kan zijn.

Het beste antwoord

De pasta niet te lang laten koken. Hij gaart namelijk nog na in de pan, zodat ie, vooral als ie even heeft gestaan heeft nog gaarder wordt en daarmee kleffer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Olie meekoken met pasta in water. Daarna toch echt een blob olie bij de pasta tijdens het uitlekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Olie meekoken met de pasta heeft geen zin. Olie is lichter dan water en drijft dus bovenop. De verhouding voor het koken van pasta is: 1 deel pasta en 10 delen water. Dit gaat het plakken tijdens het koken tegen.
Zie ook mijn antwoord.
klein50
Olie en boter tijdens het koken helpen niet, alleen tegen overkoken maar niet tegen plakken. Olie en boter blijven aan de oppervlakte. Een flinke scheut olie ná het koken moet helpen, én de pasta nog aantal keren goed doorroeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker geen olie toevoegen in het kookwater. Ook niet afspoelen met koud water om de zetmelen te verwijderen. Het belangrijkst is dat de pasta "al dente " of beetgaar is. Daarom nooit snelkookpasta kopen want die heeft geen ziel, want hij is gemaakt van inferieure durumtarwe en vertoont na garing geen volmaakte eiwitten.Bij het afgieten als je de saus toch niet direkt wil vermengen kun je een klontje goede boter bijvoegenom het samenklitten te vermijden.(info van het boek van G. Locatelli -Made in Italy - één van de topkeukenbijbels )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pasta blijft plakken door zetmeel. Zorg dat je de past in heel ruim water kookt. Per 100 gram pasta neem je minstens 1 liter water (verhouding 1:10 dus).

Na het koken even heel kort met koud water afspoelen en klaar.

Als je de pasta en saus apart opdient, zal na verloop van tijd altijd de pasta gaan plakken. Je kan dat voorkomen door olie toe te voegen na het koken, maar dan blijft je saus minder aanhangen. Italianen serveren de pasta en saus altijd door elkaar, zodat de smaken van de saus goed in de pasta trekken. Dan blijft het ook niet plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn pasta kleeft nooit. Ik kook water , gooi daar dan pas olie in en de pasta. Even roeren en dan de warmte bron uit. Altijd al dente. En wanneer je maar wilt heb je kant-en-klare pasta.
En als je hem een uur later eten wilt....Schep de pasta op een bord, doe je ding erbij (rucola, gerapte kas, ham etc) en dan hup....even in de magnetron, heerlijk en niks kleef etc. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is olie wel de remedie. Een andere mogelijkheid is de pasta onder water te bewaren (doen ze vaak in horecakeukens) en daarna goed uit laten lekken en opnieuw verwarmen. Maar het bewaren en verwarmen niet te lang natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij doen thuis altijd na het afgieten boter in de pan. Dat laten we smelten en daarna roeren we de pasta erdoorheen en bij ons plakt het nooit! ( smaakt ook veel lekkerder met boter;) )