Verschillende baktijden in de oven op verschillende temperaturen? Zie uitleg

Soms heb ik wel eens meerdere gerechten die in de oven moeten en gelijktijdig klaar moeten zijn, maar een andere temperatuur hebben. Bijv. een gerecht een 20 minuten op 180 graden, maar ook een gerecht 8 minuten op 225 graden. Kun je bijv. het 2e gerecht ook 20 minuten op 180 graden in de oven zetten? Zodat ze gelijktijdig klaar zijn? Zijn hier ook omrekeningstabellen voor?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
21.1K

Het beste antwoord

moeilijke vraag. Puur op warmte gerekend klopt je veronderstelling maar er is geen simpele tabel want het zijn hele moeilijke berekeningen hoe snel de warmte doordringt in een object (= al moeilijk als dat object homogeen is van samenstelling, bij een ovenschotel met verschillende ingredienten bijna niet te doen, maar op gevoel kom je ver).

Gerechten die langer op lagere temperatuur moeten lopen het risico dat de buitenkant verbrandt en de binnenkant noet niet gaar is bij een te hoge temperatuur. Sommige gerechten moeten juist heel kort en heel heet zoals pizza.

Ik denk zelf dat als je de laagste temperatuur als uitgangspunt neemt (misschien iets erboven) en dan de normale baktijd van het "hetere" gerecht iets verlengd, precies zoals je zegt, dat het mogelijk prima uitkomt.
Evt "oefen" je dat toch eens vooraf met dat gerecht van normaal 8 minuten op 225.

Ik denk zelf dat het moet kunnen, de ene oven is ook de andere niet
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan heel soms werken, maar meestal toch niet. Want iets moet knapperig van buiten zijn maar niet uitgedroogd van binnen, dus dan heb je korter een hogere temperatuur nodig.
Of iets moet langzaam door en door garen, anders is het van binnen niet goed. Dan is een hogere temperatuur fout omdat het dan aan de buitenkant verbrandt.
itsme
13 jaar geleden
Nee dat gaat niet, als dat wel zou gaan dan zou er maar een stand of temperatuur knop op de oven zitten.

Er zijn nu eenmaal gerechten die langzaam moeten garen op een lage temperatuur en gerechten die snel moeten garen en bruinen op een hogere temperatuur.
Iedere grondstof heeft een eigen gaartijd