Het kan wel, dat weet ik zeker.
Maar of het goed is weet ik niet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar zijn verschillende meningen over. Onderstaande link van iemand die zegt dat het wel kan.

http://www.smulweb.nl/48966/artikel/Brooddeeg-invriezen

Ik zou zeggen, probeer het en je weet het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dit kan, ik koop soms kleine ongebakken broodjes om mee te nemen naar school, als ik ze nodig heb zet ik ze een paar minuutjes in de oven..En klaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn voorgebakken broodjes. M.i. niet goed te vergelijken met ingevroren deeg, want je weet niet wat bevriezen met de gistcellen doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, is heel anders omdat deze al zijn voorgebakken
Dat kan wel maar je rijsproces krijgt daar wel een flinke tik door. Misschien kun je dat opvangen door meer gist (en hulprijsmiddelen zoals ascorbinezuur) te gebruiken en het deeg helemaal op temperatuur te laten komen voordat je ermee gaat bakken. Deeg neemt minder ruimte in beslag maar gebakken brood invriezen is makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel probleem. Het kan juist heel goed en kan heel ideaal zijn. Er zijn een paar voorwaarden:

Brood laat je meestal twee keer rijzen. De eerste keer als een bal deeg, de tweede keer nadat je het opgemaakt hebt tot bolletjes of broden.
Vries het brood in nadat je het opgemaakt hebt en voor het de tweede keer gaat rijzen. Haal je het dan uit de vriezer dan laat je het rijzen en dan direct de oven in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gistdeeg goed invriezen.
Deeg maken, rijzen, kneden en dan in porties op een bakplaat of in zijn geheel los invriezen ( wel afdekken) als het dan bevroren is kun je het deeg in een plastic zak (diepvrieszak) doen en bewaren in de vriezer.
Laat het dan een nacht in de koelkast ontdooien onder een vochtige doek. Kneed het nog eens door en laat nog een keer rijzen. Daarna afbakken.
Niet langer bewaren dan 3 maanden, anders krijg je een gistsmaak. Ik doe het altijd zo met roti deeg, want dat kan je hier niet kopen. Roti is eigenlijk ook een plat brood maar moet wel meer rijzen, dus langer.
amc
13 jaar geleden
ja dat kan.het brood wat in de supermarkten gebakken wordt komt bevroren binnen.dat is me uitgelegd,op mijn vraag waar de deeg machine staat.die ik niet zag.