Hoe breek ik een ei zonder vieze vingers?

Internet staat vol me hoe ik een ei met één hand kan breken. Of met twee. Maar kennelijk vindt iedereen het normaal dat je daarbij altijd eiwit op je vingers krijgt. Kom op mensen, waar is de handigerd die de manier weet zonder vieze vingers en zonder vaat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dan ? Het ei moet toch ergens in ? Met als gevolg minimaal een vuil bakje of beker of pan . Zonder vieze vingers van je zelf is simpel . Je vraagt je partner het zgn gekookte iets opgewarmde ei voor je te tikken tja kwestie van delegeren . Gelijk ook een gebarsten relatie zonder vuile handen te maken
dudemeister
7 jaar geleden
1)tot de helft van een ei, een ferme tik geven op een scherpe rand van een kopje oid
dan neem je de twee schaalhelften los elkaar en de boel gaat in de pan.
2)je kan ook een rauw e
i klutsen in de schil, doe em in een mouw van je sweater, links en rechts vastpakken, rondjes draaien van je af bv en je armen strekken zodat de mouw rechtschier, herhaal dit enkele malen 5-6x
- voer stap 1 uit

Antwoorden (4)

Als je heel erg op schone en droge handen gesteld bent, en tóch een eitje wil breken, dan is er altijd nog de mogelijkheid om van die wegwerp handschoenen aan te trekken.
7 jaar geleden
Beste @harryman je probeert een onmogelijke vraag te stellen, lijkt het, maar als je het ei na breken in je mond stopt, is dát probleem opgelost: geen vaat!

"Kom op mensen, waar is de handigerd die de manier weet zonder vieze vingers en zonder vaat?"

Het antwoord is het te leren zoals ervaren koks het doen.
4 "Ervaren koks kunnen een ei zelfs met één hand openmaken. Om dit te doen leg je het gescheurde ei in het midden van je palm en hou je het ondersteboven boven de kom. Gebruik je wijsvinger om de achterkant van het ei tegen te houden en trek het dan open met je duim en middelvinger. Deze methode vergt veel oefening!" (bron)

Wij amateur koks doen dit met twee handen en ook een ei-scheiden doen wij op de huis-tuin-keuken-manier (what's in a name?), heen en weer gieten of met een echte ei-scheider. Daarvoor heb ik ook de beste oplossing gevonden.
http://www.culy.nl/inspiratie/hele-slimme-tip-supersnel-eieren-scheiden/ ...hoe simpel kan het zijn.

Succes met je nieuwe hobby!

Toegevoegd na 16 minuten:
3e bron op 50: ei breken met één hand. Ik heb het zonder vieze handen zien uitoefenen elders, door chefkoks, hier niet, maar het kan wel.
Ik zou dan misschien toch kiezen voor hele dunne (verpleging?) wegwerp-handschoenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je breekt een ei zonder vieze vingers door 'm niet te breken maar met een spuit (niet zoals in de bips) een gaatje te prikken en deze leeg te zuigen.
https://nl.dreamstime.com/stock-foto-culinaire-spuit-image33168720

Toegevoegd na 53 seconden:
Niet vergeten om aan de andere kant met een naald een ontluchting gaatje te prikken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Strikt genomen is het ei dan niet gebroken...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet helemaal met je eens want zodra het gaatje is gemaakt dan is het ei stuk :-)
Ik duw er altijd 3 keer flink mee op de zijkant van een pan, hoe hem horizontaal, aan bijde onde en bovenkant vashouden en bij de 3e keer zou die moeten breken en kun je de inhoud rustig in n pannetje of wat dan ook laten vallen. Duw dan de 2 helfden in elkaar en gooi t weg. Beetje oefenen en je handjes blijven schoon :D