Wanneer gebruik je tarwebloem en wanneer patentbloem?

Bij de lidl koop ik altijd tarwebloem, maar ik zag bij de hoogvliet ook patentbloem liggen. Nu vraag ik me af, waar is wat voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
96.1K

Het beste antwoord

Ter aanvulling op het eerste antwoord:
patentbloem bevat meer eiwit (gluten) wat van belang is in bijv. brooddeeg en croissantdeeg.
Voor koekjes, cake en als bindmiddel in ragout kan je beter tarwebloem gebruiken omdat de eiwithoeveelheid en -kwaliteit hier niet van belang is.

Dus alles wat je moet kneden maak je met patentbloem, al het overige met normale tarwebloem.
(als je cake maakt van patentbloem heb je risico op taaie-elastische cake....).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles wat je moet kneden dus patentbloem, dank voor de tip!

Andere antwoorden (1)

Tarwebloem wordt gemalen van tarwemeel. De zemelen zijn niet met het blote oog zichtbaar, dus zij zijn verder vermalen of afwezig. Daar waar het om tarwebloem gaat, onderscheiden we in Nederland twee hoofdsoorten, namelijk patentbloem en Hollandse tarwebloem. Patentbloem noemt men ook wel Amerikaanse tarwebloem. Het verschil zit in de verhouding tussen zetmeel en gluteneiwitten. Patentbloem bevat wat meer gluteneiwit en is daarom geschikt voor het bakken van produkten met een lange, elastische en luchtige structuur zoals brood. Hollandse bloem daarentegen bevat minder gluteneiwit, waardoor deze de lucht minder goed kan vasthouden. Deze bloem wordt daarom gebruikt bij de bereiding van produkten met een wat steviger en brosse structuur zoals zandgebak.