Hoe lang blijft ongeopende wijn goed?

Ik heb de gangkast opgeruimd en kom zo'n 20 flessen wijn tegen. Allemaal ooit gekregen, maar we drinken geen wijn. Kan ik dit nog weggeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
72.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woon je in Oost Vlaanderen ,dan kom ik hem zo halen!

Antwoorden (10)

Dat is geen enkel probleem. Zo lang de flessen niet in extreme temperaturen en in het volle licht bewaard zijn, kun je ze best nog weggeven. Alleen mensen als Nicolaas Klei zullen zeggen dat de wijn overjarig is, maar het merendeel zal zeggen '1997?!, da's een goed wijnjaar geweest!, Dat is vast een dure wijn als ie al zo oud is...!'

Bovenstaande zin is gekheid natuurlijk, maar je kunt het nog prima drinken en weggeven. Misschien dat er wat droesem in zit, maar dan kun je hem altijd nog decanteren, dus dat je hem zachtjes uit de fles in een karaf giet. Zeven (filteren) van de wijn schijnt niet te horen, maar ook dat doe ik wel eens, en ik heb er nog geen klachten over gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt aan de kwaliteit van de wijnsoort.

sommige goedkope wijnen kun je slechts een paar maanden bewaren,maar goede kwaliteits wijnen kun je wel jaren lang bewaren,maar er is wél een nadeel:
de smaak en fruitigheid is dan toch wel grotendeels verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou ouder de wijn hoe mooier hij wordt en er zijn wijnen die heel oud zijn en daarom peper duur. Niet alle wijnen zijn geschikt om te bewaren maar als ze een kurk hebben en liggend bewaard zijn heb je kans dat ze nog goed zijn. Ge woon proberen en als ze vies zijn kan de gootsteen ze wel aan. Ik zou het in elk geval wel gaan proeven
veel plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste wijnen die je koopt, zijn meteen op dronk. Tot drie jaar na het wijnjaar blijven deze wijnen lekker. Slechts een klein deel van alle wijnen is het bewaren waard. Onder de juiste condities kan wijn opmerkelijk lange tijd bewaard worden. Om van de rijke complexiteit van goede en/of dure, oudere wijnen te genieten hebben de flessen rust nodig: donker, stabiele temperatuur, niet te droog, niet te nat, frisse lucht, geen tocht.
Temperatuur: constant; ca. 12 °C.
Luchtvochtigheid: 60 - 80% .
Dus het hangt ervan af welke kwaliteit de wijn heeft en onder welke omstandigheden die bewaard is of die nog gedronken kan worden
Amadea
13 jaar geleden
Als het de gangkast is geweest, dan ga ik ervan uit, dat daar geen constante temperatuur is geweest, en dat het er ook zeker niet koel is geweest. Ik denk dat je in principe alle flessen kunt weggooien, die er langer dan een jaar liggen.

De wat betere (duurdere) wijnen worden, als je ze langer bewaart, volgens de kenners steeds lekkerder, maar dan moet je ze wel b.v. in een kelder bewaren en zo nu en dan eens draaien, zodat de kurk niet verdroogt.

Wel zou je nog even kunnen contoleren of je interessante namen en/of jaartallen op de fles ziet staan. In uitzonderlijke gevallen kan zo'n fles nog wat opbrengen, ondanks het feit dat 'ie niet meer te drinken is.
B.v. een Chateau Rausan-Segla van 1976 kan zomaar 100 Euro opbrengen op een veiling, en de veilingmeester gaat echt niet eerst controleren of 'ie nog te drinken is. ;-)

Als je niet per se ruimte nodig hebt in de gangkast, zou ik ze lekker laten liggen. Vaak betekent een fles wijn ook een herinnering, aan b.v. een kadootje van iemand. En wie weet gaat een bepaalde wijn (als het geen supermarktwijntje van 2 Euro is) in de toekomst nog wat opbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de kast een constante temperatuur had, ligt het eraan welke wijn. Dan kun je googlen om uit te vinden of het een bewaarwijn is. Maar de kans is het grootst dat je, hetzij door bewaaromstandigheden, hetzij omdat het geen bewaarwijn was, twintig flessen matige wijnazijn hebt gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb laatst ook z'n kast mogen opruimen en de goedkopere wijnen waren alleen nog goed die dateerde uit hooguit uit 2009/08, de rest as echt wijnazijn .
Dus ik zeg Niet weggeven maar of idd als wijnazijn gebruiken of weggooien !
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste wijn kan niet langer dan een paar jaar mee. Er is echter een klein deel kwaliteitswijn dat geschikt is om in de kelder op dronk te laten komen. Voor de beginnende wijnproever is de prijs de beste indicatie over houdbaarheid of niet. Goedkope wijn is gewoonweg niet geschikt voor opleg; hij heeft niet de smaak concentratie, geen zuur en tannine genoeg om lang te leven, laat staan zich te ontwikkelen. Goedkope witte wijn en rosé moet één jaar na de oogst op zijn, de goedkoopste rode wijn na hoogstens twee jaar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt naast de externe factoren (vochtigheid, temperatuur van de kast ; is de fles staand of liggend bewaard - kurksmaak) ook voor een groot deel van de wijn -jaar- af. Een handig hulpmiddeltje daarbij is "de ziel van de fles". Als stelregel kun je aanhouden dat flessen die een "inham" in de bodem hebben (veel) langer houdbaar zijn dan "platte" flessen. In die rand gaat dan de "droesem" zitten wat de wijn die erboven zit helder en goed houdt wanneer je het uitschenkt. Daarnaast is rode wijn (bijna) altijd langer houdbaar dan witte wijn.Rosé? Die kun je na éen, maximaal twee jaar eigenlijk beter weggooien. Ook zegt het iets over de wijn (meestal dan)
of er een "lange benaming" op staat. Appellation d'origine controlée of Grand Cru of allebei. Hoe langer de naam hoe beter de wijn heb ik wel eens gehoord. Vaak staat er ook op (het etiket) of ie al "op dronk" is en zo ja hoe lang nog en zo nee hoe lang dat nog duurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen:geef ze weg maar zeg erbij dat ze al een tijdje bewaard zijn en dat ze misschien niet te drinken is. De ontvanger kan dan zelf beoordelen. Ik zou in ieder geval de fles kunnen gebruiken voor mijn eigen wijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik zou het niet direct als cadeau zien maar als je het toch weg zou gooien en als het dan nog goed blijkt te zijn is het toch zonde.