Hoe komt het dat Raki wit kleurt als je het mengt met water?

Het zijn beide heldere vloeistoffen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
5.2K

Antwoorden (3)

Dat komt doordat er anijs in zit.

Anijs heeft de eigenschap wit te kleuren wanneer het wordt vermengd met water. Pas bij vermening met alcohol vanaf 38% blijft hij helder.

Raki bevat 45 tot wel 50% alcohol. Wanneer je dat vermengt met water, wordt het verdund en als het alcoholpercentage onder de 38% komt kleurt het wit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er water bij doet wordt het alcoholpercentage te laag te laag voor bepaalde stoffen uit het drankje die in alcohol oplossen. Ze "ont-oplossen" dan als het ware waardoor ze gaan "samenklonteren" en dus zichtbaar - wit in dit geval - worden. Het is "samenklonteren" van zulke microscopisch kleine deeltjes dat je geen klontjes zult proeven.
Nou ja, hoe het helemaal precies in elkaar steekt weet ik niet precies maar dit is wel een beetje de strekking van het geheel :-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! +1
Chemische reaktie, in dit geval (neerslagreaktie). Net als dat eiwit bij verhitting van vloeibaar naar witte vaste stof verandert