Wie kan mij zeggen hoe je een lekkere limonade zelf maakt zonder te veel suiker/lieft geen suiker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Antwoorden (8)

Glas water en een half limonetje er in uitknijpen. IJsklontje erbij en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diksap kopen. Je hebt ze in allerlei smaken. Dit is siroop puur uit fruit en is ook nog een gezond! Je kan er ook lekkere waterijsjes mee maken en je kan het ook combineren met vers geperste sinaasappelsap of citroensap of iets dergelijks. Je kan het ook gebruiken om bijv. cakejes te zoeten etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt inderdaad uit fruit, maar het is gewoon suikersiroop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus erg gezond is het niet. Het zijn wel natuurlijke vruchtsuikers, maar suikerbietensuiker is ook gemaakt uit natuurlijk beetwortelsap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De suikers die erin zitten zijn alleen suikers van de vruchten zelf. Je hebt heel veel soorten diksap. Als je bijv. rozenbottel diksap koopt krijg je zoveel vitamine C binnen dat je de rest van de dag eigenlijk geen fruit meer hoeft te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn het de suikers van de vruchten zelf. Maar de vraagsteller vraagt om een recept liefst zonder suiker. Niet om een recept met suikersiroop waar toevallig ook vitamine C in zit.
paulus811
13 jaar geleden
En zelf maken is iets anders dan een fles uit de supermarkt omkeren en daar water bij doen. Althans in mijn beleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diksap word gedronken door mensen die hypoglycemie hebben, dus geen suiker mogen. Het lijkt me dus een goed alternatief voor limonade. Je kan het beste de biologische varianten halen die zijn het beste. Altijd goed kijken of er geen suiker is toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diksap bestaat voor een heel groot deel uit fructose. Fructose is een monosacharide. Een enkelvoudige suiker dus, net als de sacharose waar de bekende geraffineerde suiker uit bestaat. In het lichaam wordt het omgezet in glucose, net als sacharose en alle andere energieleveranciers in voedsel. Fructose is *niet* geschikt voor mensen die 'geen suiker mogen', het ís namelijk suiker. Het is hoogstens een variant die iets langzamer wordt opgenomen in het bloed dan bijvoorbeeld glucose. Een hypoglykemie is overigens een accuut tekort aan glucose in het bloed. Een hypoglykemie is niet iets dat je 'hebt' in de zin van een chronische toestand, en 'geen suiker mogen' is absoluut geen oplossing voor een hypo. Wat mensen die is wijsgemaakt dat ze 'hypoglycemie (!) hebben' waarschijnlijk bedoelen, is dat ze zouden lijden aan 'functioneel hyperinsulinisme', een aandoening die volgens de nieuwere medische inzichten helemaal niet blijkt te bestaan, maar waar nog steeds alterneuten mee aan de haal gaan. Om diksap, overigens een product waar op zich niets mis mee is, aan te raden aan iemand die iets met weinig of liefst helemaal zonder suiker wil, is net zo logisch als aanraden om limonade te maken met een scheut suikerstroop, een vitamine C bruistablet en water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan kan je ook geen fruit meer blenderen, geen appels meer eten, geen smoothies meer drinken, dan blijft er helemaal niks meer over! Alleen nog water. Ik blijf gewoon mijn diksapje drinken.
Je kan trouwens ook wel wat vriendelijker reageren. Ik probeer haar alleen maar te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zucht... Het gaat niet om jou. Niemand probeert jou je diksapje af te pakken. Iemand die een limonade zonder suiker wil, heeft er alleen niets aan.
Zelf fruit maken of deels blenderen, maar goed, wellicht kun je dan ook beter kiezen voor een lekkere smoothie.

Verder kun je citroen, lemoen of sinaasappelsap gebruiken met water als limonade.

Tenslotte hebben we in Nederland ook meer light producten waar geen suiker in zit; gewoon even labeltjes lezen in de winkel ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In lipton ice tea light zit ook 0 gr. suiker. Je kunt zelf ook een lekkere thee bijv. mintthee, sinaasappelthee etc. zetten en koud laten worden, schijfje citroen of sinaasappel erin of sap ervan, ook perzik ice tea heeft minder suiker en is lekker.
amc
13 jaar geleden
door fruit bv aarbeien of kersen of bessen in de blender te malen en dan bronwater toevoegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IJsthee

Benodigdheden:
sterke thee (vier zakjes in een pot)
1 citroen
suiker naar smaak, of zoetstof gebruiken

Bereiding:
Maak sterke thee en laat deze afkoelen tot koelkaststemperatuur.
Pers een citroen uit en doe het sap door de thee. Voeg eventueel ook suiker
toe.

Meng vlak voor het opdrinken 1 deel thee-concentraat met 1 deel ijs en
1 deel koud water.
Variatie:
+ Trek thee van zwarte thee en pepermunt.
+ Trek thee van zwarte thee en sinaasappelschillen (kook de
sinaasappelschillen even). Dit geeft een lekkere zoet-bittere marmelade
smaak.
+ Voeg behalve citroensap sinaasappel- of grapefruitsap toe.

Als je vers citroensap gebruikt wordt de thee altijd troebel. Als je dat niet leuk vindt, moet je citroensap uit zo'n flesje nemen. De smaak blijft gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ijskoude muntthee, liefst van verse munt, dat proef je echt. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of gewoon aanmaaklimonade suikervrije met water aanlengen, die heb je ook in diverse smaken, je kan ze zelfs ook mengen.