Wanneer kan ik de blaadjes van de Ginkgo Bilobaboom afplukken voor thee te maken?

Ik heb een vraag over de Ginkgo Biloba boom. Ik wil van de blaadjes graag thee zetten maar ik weet niet wat de beste tijd van het jaar is dat ik de blaadjes van de boom af kan halen. Op internet lees ik aan de ene kant dat je het beste de gevallen blaadjes in de herfst er voor kunt oprapen maar ik lees ook dat je niet de gele verkleurde blaadjes moet nemen die in de herfst eraf vallen. Dus is het dan beter om de groene blaadjes van de boom te plukken vóór de herfst? En hoe kan ik ze dan het beste drogen?

een jaar geleden
in: Dranken
5.6K

Antwoorden (2)

De beste tijd om te oogsten is in de herfst, net als de bladeren geel beginnen te worden.
Dit is een afweging tussen de beste tijd voor het flavanoïdegehalte (nadat de bladeren verkleuren) en de beste tijd voor ginkgolide en bilobalide (in de nazomer net voordat de bladeren geel worden). Deze twee stoffen zouden verantwoordelijk zijn voor de positieve effecten van de thee.
Je kunt ze het beste in de schaduw drogen.
SimonV
een jaar geleden
Aan Ginkgo-thee worden veel bijzondere eigenschappen toegedicht, maar geen ervan is wetenschappelijk bewezen. Ook is de smaak ervan niet lekker.

Voordat je van de tussen juni en augustus (dus niet in de herfst maar in de zomer) geoogste bladeren thee kunt zetten moet je die eerst in de schaduw drogen en daarna malen of verpulveren. Veel moeite dus voor een twijfelachtig resultaat.

Beter gebruik je afgevallen bladeren als boekenlegger, want volgens Japanners houdt dat boekluis en papiervisjes eruit weg!
Amadea
een jaar geleden