Werkt cola zero ook tegen misselijkheid?

Mijn moeder zei altijd dat ik cola moest drinken als ik me misselijk voelde. Nu weet ik dat er best wel wat calorieën in cola zitten, dus ik wil dat liever niet meer drinken. Werkt cola zero ook tegen misselijkheid? Die heeft namelijk 0 calorieën, maar heeft misschien daardoor ook 0 effect (denk ik).

4.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Cola tegen misselijkheid lijkt me onzin. Cola helpt wel tegen gevolgen van zeer ernstige diarree, als alledaagse vervanger van ORS. ORS is beter dan cola maar cola is beter dan water, juist vanwege de suiker die er in zit.
Amadea
2 jaar geleden
Het zal nogal uitmaken wat de oorzaak van die misselijkheid is. Elke oorzaak heeft (in principe) een andere remedie nodig.
Z512099
2 jaar geleden
Als je binnen no time een niersteen wil kweken moet je vooral Cola drinken, Cola is vergif!
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Frisdrank en vooral cola is gewoon zooi. Heeft bijvoorbeeld een lage ph-waarde en de zuren zorgen voor uitstoot van mineralen.

Het beste antwoord

Alleen als je het gelooft.
Er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van cola bij misselijkheid." Dat zegt Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Wel is er volgens hem onderzoek gedaan naar suggestie bij misselijkheid.
"In dat onderzoek zie je dat misselijkheid bij de helft van de mensen vanzelf over gaat. Bij een groot deel van de andere helft gaat het over als je de mensen 'wat dan ook' geeft en daarbij zegt dat het helpt. Dat wat dan ook kan een of ander pilletje zijn of een drankje of suggestieve gesprekken en dus ook cola. Er zit verder niets in cola wat echt helpt, maar als je er in gelooft helpt alles."
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Misselijkheid kon dan wel eens geen misselijkheid zijn, maar lage bloedsuiker, iets dat (suikerhoudende) cola vervolgens weer kunstmatig omhoog jaagt. Een boterham is dan gezonder.