Als ik na 6 weken ineens stop met drinken is dit dan schadelijk?

Ik heb laatste 6 weken 250 halve liters op

Als ik nu ineens stop, krijg ik dan flinke ontwenningsverschijnselen

2 jaar geleden
in: Dranken
2.2K
Amadea
2 jaar geleden
Om welke drank gaat het? Maakt nogal uit of je het hebt over water, bier, wijn of jenever....
GGeert94
2 jaar geleden
Het gaat om bier. 12% kanonnen
SentWierda
2 jaar geleden
Het is juist schadelijk om 3 liter alcohol per dag te drinken.
Drink je verder niets en stop je met alcohol, dan leidt dat op korte termijn tot een levenseinde.
Pieterke
2 jaar geleden
Ja je krijgt zeer ernstige ontwenningsverschijnselen. Als je nu ineens stopt en dan niets anders drinkt, loop je kans te overlijden zoals SentWierda ook zegt.
Maak dus snel een afspraak met je huisarts om je klachten en problemen te bespreken.
tinus1969
2 jaar geleden
En heb je een bron dat 6 weken alcoholmisbruik op dit niveau genoeg is dat cold turkey stoppen levensgevaarlijk is? Aanvullende bronnen?

Antwoorden (2)

Omdat alcohol lichamelijk verslavend is, kan na een periode van veel alcohol drinken plots stoppen of sterk verminderen gepaard gaan met ontwennings­verschijnselen zoals beven, zweten, zenuwachtigheid, onrust, angst, braken en slapeloosheid. Hierbij kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan: een aanval van epilepsie of een delirium tremens. Ontwennen gebeurt daarom best onder doktersbegeleiding. Ook om de geestelijke drang om te drinken te blijven beheersen, kan je hulp vragen.
fremar
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Is dat levensgevaar er ook bij de hoeveelheden en duur van alcoholmisbruik die VS noemt? Het is ‘maar’ zes weken.
Nee, het is niet schadelijk om te stoppen (integendeel zelfs). Maar ka, je loopt wel kans op ontwenningsverschijnselen.