Hoe kan het dat ik na 14 uur bier drinken nog steeds niet dronken ben?

Veel mensen die uitgaan raken na een paar uur aangeschoten/dronken. Hoe is het mogelijk dat ik na 14 uur drinken en 18 blikjes bier verder nog steeds niet dronken ben?

2 jaar geleden
in: Dranken
3.4K
Ritsuka
2 jaar geleden
Klinkt als een alcoholprobleem, zoveel is niet meer drinken voor de gezelligheid, maar zuipen om je leven te vergeten..
Thecis
2 jaar geleden
Hoe gespierd ben je?
Daarbij is een blikje net iets meer dan een standaard consumptie. Er is een uur tot 1.5 uur nodig om een standaardconsumptie af te breken. Als ik er heel positief naar kijk (met 1 uur afbraak) heb je na 14 uur dus wat meer dan 4 blikjes gedronken.
tinus1969
2 jaar geleden
Weet je psychiater dat je zoveel drinkt? Heb je de laatste tijd wel eens met je psychiater overlegd over jouw gebruik van ritalin, drank en wiet? Weet je psychiater dat je je regelmatig extreem ergert aan supermarktmedewrekers (ik vond meerdere vragen in die trant in het GV archief).

Antwoorden (1)

Je kan nooit dronken zijn en toch te veel drinken. Dan ben je in principe verslaafd.
Je hebt dan een tolerantie ontwikkeld voor alcohol. Dat betekent dat het roes-effect van alcohol steeds minder voelbaar wordt. Het lichaam en met name de lever zijn dan gewend geraakt grote hoeveelheden alcohol te verwerken.
.
Kanttekening Thecis: spiermassa. Onderzoek heeft aangetoond dat niet de massa van een persoon, maar voornamelijk spiermassa invloed heeft op het effect van alcohol. Hoger metabolisme waarschijnlijk.
Er wordt in de vraag aangegeven dat het gaat om 18 blikjes in 14 uur. 1 blikje is ca 1.3 standaard consumptie. dus er is 18 * 1.3 is ongeveer 24 standaard consumpties gedronken. na die 14 uur heb je dus effectief 10 standaard consumpties. Genoeg om inderdaad aangeschoten te zijn, tenzij je aan punt 1 voldoet.
Daarbij zijn er mensen met een hogere tolerantie voor alcohol en daar weinig van merken.
Toegevoegd op 25 juni 2021 08:08: tekst
SimonV
2 jaar geleden
nounka
2 jaar geleden
Gewenning is idd een hele belangrijke factor. Geslacht, gewicht, ( ervoor of tijdens ) gegeten, ... spelen ook een rol.
Thecis
2 jaar geleden
Ik ga hier een min voor geven omdat het antwoord een aantal zaken niet mee neemt:
- spiermassa. Onderzoek heeft aangetoond dat niet de massa van een persoon, maar voornamelijk spiermassa invloed heeft op het effect van alcohol. Hoger metabolisme waarschijnlijk.
- Er wordt in de vraag aangegeven dat het gaat om 18 blikjes in 14 uur. 1 blikje is ca 1.3 standaard consumptie. dus er is 18 * 1.3 is ongeveer 24 standaard consumpties gedronken. na die 14 uur heb je dus effectief 10 standaard consumpties. Genoeg om inderdaad aangeschoten te zijn, tenzij je aan punt 1 voldoet.
Daarbij zijn er mensen met een hogere tolerantie voor alcohol en daar weinig van merken. Het jellinek is een verslavingskliniek en alcohol verslaving moet je zeker niet onderschatten. Maar vanuit de vraag kan je niet afleiden dat de Vraagsteller dit wekelijks doet (of in ieder geval regelmatig). Gewenning kan zeker een indicator zijn voor alcoholisme, maar er zijn ook tal van andere mogelijkheden die niet belicht worden