Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het erg als er hele kleine deukjes in blikjes drinken zitten?

Ik weet dat het over het algemeen niet goed is als er deuken in blikjes drinken zitten. Maar ik vroeg me af of het ook gelijk erg is als er hele kleine deukjes inzitten. Ik heb namelijk net een verpakking met 12 blikjes fanta gekocht, en in bijna alle blikjes zitten wel kleine deukjes op de rand ofzo. Dus is dit erg?

3 jaar geleden
in: Dranken
7K
Anoniempieeeee
3 jaar geleden
Ik bedoel zeg maar de 2e rand als je naar het blikje kijkt, dus niet helemaal bovenaan waar de opening zit, maar op de rand waar het blikje zeg maar schuin omhoog gaat lopen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het hangt ervan af hoe groot de deukjes zijn. Of eigenlijk hoe groot de kans is dat de binnenkant van het blikje is beschadigd.
In alle blikken zit aan de binnenlaag een plastic laagje. Dit is niet alleen het geval bij alle conservenblikken (groenten, soep, e.d.), maar ook bij blikjes frisdrank. Dit plastic laagje dient als bescherming tegen de giftige stoffen (zoals tin), die in het metaal van het blik zitten.
Bij kleine deukjes zal dit plastic laagje niet snel beschadigd raken, maar bij grotere deuken is de kans op beschadiging aanwezig. En is het laagje beschadigd, dan kunnen de giftige stoffen in de inhoud van het blikje komen.
Zoals jij de plaats beschrijft van de deukjes, vermoed ik dat ze in de rand zitten waar de deksel (met het de opening) aan de wand is bevestigd. De kans dat bij deze deukjes ook het plastic laagje is beschadigd is nihil.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
NEEN, dat kan helemaal geen kwaad. Het eerste antwoord (en de beweringen daarin) is daarom grote onzin. De blikjes frisdrank en bier staan onder druk en de deukjes zijn nooit scherp, maar altijd rond of een beetje golvend. Met een deukje kan de binnenkant dus nooit beschadigd worden. Er zijn heel wat blikjes in sixpacks met deukjes door het verstouwen en het vervoer. Maak je dus geen zorgen en drink het gerust op.
Bovendien kan je de drankblikjes niet vergelijken met groenteblikjes.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 28 maart 2021 20:42: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding