Verkopers mogen geen alcohol aan je verkopen als je nog geen 18 jaar bent. Ben je onder de 18 jaar en heb je alcohol bij je op een openbare plek? Dan ben je strafbaar. Dit staat in de Drank- en Horecawet. Openbare plekken zijn bijvoorbeeld de straat, de kroeg, een winkelcentrum of een park.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vanaf 16 mag je toch wel alcoholische dranken? Er word hier in België bier,wijn en cava gedronken
Amadea
3 jaar geleden
Nee, niet in Nederland. Daar moet je 18 voor zijn, ongeacht hoe sterk alcoholisch de drank is.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Ik denk dat de vraagsteller in België woont en niet ervan bewust is dat dit een Nederlandse vragensite is.
Amadea
3 jaar geleden
Er staat toch .nl en niet .be als landscode van de website?
Antoni
3 jaar geleden
Wie www.goeievraag.be intypt in zijn browser komt uit op www.startpagina.nl/v/, @Amadea.
In Nederland mag je alleen alcohol nuttigen of kopen als je ouder bent dan 18 jaar.

In België zijn de regels anders. Vanaf 16 jaar mag je daar bier, wijn en schuimwijn kopen (en nuttigen). Alle andere soorten drank (waaronder de martini die jij bedoelt) zijn pas te koop bij een leeftijd van 18 jaar.