Waarom schrapt Canada zuivel uit de Schijf van Vijf en Nederland niet?

Wat ik me dus afvraag: Canada heeft zuivel uit hun voedingsrichlijnen gehaald, terwijl in Nederland het zuivel nog wel in de schijf van vijf staat. Waarom schrapt Canada melk e.d. en doet Nederland dat niet?

3 jaar geleden
in: Dranken
3.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Moeten wij dan het zelfde doen als Canada
tinus1969
3 jaar geleden
Zuivel/melk is overigens een typisch cultuurdingetje. Zuivel is strikt genomen geen NOODZAKELIJKE voedingsbron; oermensen aten geen zuivel. Zuivelconsumptie is typisch Indo-Europees en in ZO-Azië (China, Japan, Indonesië, eo.) en Afrika (muv enkele herdersvolken) ongewoon tot afwezig.

Antwoorden (2)

Het consumeren van zuivel houdt verband met een breed scala aan gezondheidsproblemen, meestal lactose-intolerantie, die 65 procent van de wereldbevolking treft . Zuivel wordt ook in verband gebracht met een hoog cholesterolgehalte en hoge bloeddruk, en studies hebben gesuggereerd dat het regelmatig consumeren ervan mensen een hoger risico op het ontwikkelen van kanker en diabetes geeft.
In februari 2018 stelde Health Canada voor om waarschuwingsetiketten toe te voegen aan producten met veel verzadigd vet, natrium en suikers, waaronder zuivelproducten.

Maar magerre melk en yoghurt staan wel gewoon in de Canadese Guidelines als bron van eiwitten.
Een heel groot verschil met Nederland is er niet: het Voedingscentrum erkent de bezwaren van volle zuivel, en adviseert dan ook vooral magere varianten te gebruiken.
SimonV
3 jaar geleden
Canada gaat er onder meer van uit dat je beter eiwitten nuit plantaardige voeding kunt halen. Fruit, vezels en plantaardige eiwitten