Is bepaalde thee goed voor je darmen?

Weet iemand of de soorten thee die meestal naar voren komen in dit onderwerp ( venkel, munt, kamille) ook echt helpend zijn bij problemen met je darmen? Dus of ze zorgen voor minder kramp, opgeblazen gevoel, helpen bij de spijsvertering etc.?

3 jaar geleden
in: Dranken
1.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
Uiteindelijk ligt het vooral aan je voeding, soms aan stress. Bij veel klachten moet je naar de huisarts

Antwoorden (2)

Ja, onderstaande theesoorten hebben een bewezen positief effect op je spijsvertering. Helaas is het niet zo dat je klachten hierdoor gegarandeerd verdwijnen.

Pepermuntthee
Pepermuntthee is een krachtig hulpmiddel bij de spijsvertering dat al eeuwen in de kruidengeneeskunde wordt gebruikt om de spijsvertering te helpen verbeteren en de maag te kalmeren. Studies hebben aangetoond dat pepermunt kan helpen bij het verlichten van symptomen van gastro-intestinale stress, waaronder spijsverteringsproblemen.

Gemberthee
Gember heeft krachtige ontstekingsremmende effecten en kan maagproblemen helpen verlichten en de spijsvertering verbeteren.

Kamillethee
Kamillethee is een rustgevende, van nature zoete kruidenthee die heerlijk is op zichzelf of gemengd met andere kruiden en specerijen. Van kamille is aangetoond dat het de symptomen van zure reflux vermindert, een opgeblazen gevoel en gasvorming tegengaat en bijdraagt aan de algehele gastro-intestinale gezondheid

Zoethoutwortelthee
Het is aangetoond dat zoethout de symptomen van spijsverteringsproblemen verlicht en een goede spijsvertering bevordert.
___________

Kruidengeneesmiddel Iberogast van Bayer is geregistreerd als geneesmiddel. Aan deze registratie liggen uitgebreide wetenschappelijke studies ten grondslag die de werking van het product aantonen.
Ingrediënten zijn onder meer kamillebloem, pepermuntbladeren en zoethoutwortel.
Het is wel jammer dat het middel zo duur is (€ 9,- voor een flesje waar je nog geen week mee doet).
SimonV
3 jaar geleden
Nee. Thee kan indirect helpen als je darmproblemen het gevolg zijn van te weinig drinken, maar veel kruidentheesoorten prikkelen juist de darmen. Venkelthee en in mindere amte kamille thee zijn in dit opzicht berucht.
Kramp en opgeblazen gevoel zijn geregeld het gevolg van overmatige FODMAP consumptie, en je kunt je beter daar op richten.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Welke onderzoek toont aan dat geen enkele thee een heilzaam effect heeft op de spijsvertering?
Bij sommige mensen KAN kamillethee irriteren. Doorgaans heeft het juist een positief effect.