Hoe kan het dat je rustig wordt van een energiedrank?

Hallo allemaal,
Ik drink haast geen energie maar wanneer ik het drink heeft het een kalmerend effect en voel ik me rustig. Terwijl vrienden van mij er toch wel wat drukker van worden. Zelf kan ik hier niet veel info over vinden dan dat cafeïne bij sommige personen met adhd een tegenover gesteld effect kan hebben. Van mij zelf ga ik er van uit dat ik geen adhd heb. Heeft een van jullie een idee waarom ik er rustig van word?
Met vriendelijke groeten,
Empilon

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
4.1K
SingingCoyote13
3 jaar geleden
dat heb ik altijd ook gehad vroeger, ik dronk wel vaker black booster welke een maximum aan caffeine taurine en guarana bevatte (weet niet of dit nog op de markt is) het kwam als ik smiddags rond 13.00 zo een blikje opdronk dan viel ik gewoon als een blok in slaap tot 16.00 of nog later. nooit geweten wat hier de oorzaak van is, heb ik bij meerdere energiedrankjes gehad, ik drink ze ook niet meer want ze werken bij mij averechts. jij bent niet de enige met een tegenovergesteld resultaat
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Precies dit heb ik ook altijd als ik energie-drank drink. Ik denk dat de een er gewoon anders op reageert dan de ander.

Antwoorden (1)

Veel energiedrankjes bevatten naast cafeïne ook TAURINE. Taurine is een amino-sulfonzuur, dat invloed kan hebben op hartritme en bloeddruk. Veel mensen worden daar rustig van. Als jij van nature minder reageert op cafeïne is de kans dus groot, dat de werking van de rustgevende taurine de overhand krijgt.
Hoewel taurine ook een lichaams-eigen stof is geeft het extra je toch een extra rusteffect.