Hoe kan het dat je soms na 1 alcoholisch drankje al misselijk wordt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
3.8K
Amadea
3 jaar geleden
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het is geen algemeenheid dat een mens misselijk wordt na één glaasje alcoholische drank.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zou het verkeerd kunnen vallen?
tinus1969
3 jaar geleden
Wat drink je dan? En hoeveel?
Amadea
3 jaar geleden
Drink jij dan met een lege maag? Of ben jij wellicht van Aziatische afkomst?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee.
Vandaag had ik een half uur vóór mijn eerste alcoholische drankje (een glaasje Viex 30% met cola) nog een redelijk normale maaltijd gegeten.
Toen nam ik dit drankje (1/4de Viex, 3/4de Cola) en meteen voelde ik een gevoel van misselijkheid.
Ik heb toen een kwartier gewacht, 1 Glas (250ml) water gedronken en toen nog eens 15 minuten gewacht.
Op dat moment was mijn misselijkheid aanzienlijk vermindert.
Ik heb toen een 2de glas van dit drankje genuttigd binnen 5 á 10 minuten en toen was mijn misselijkheid
geheel weggetrokken.
Mogelijk overkomt dit de meeste mensen in de meeste gevallen niet,; Maar in die uitzonderlijke gevallen
dat dit wel voorkomt: Wat is dan het proces hierachter?

Antwoorden (1)

Alcohol is een bijtende stof, met een irriterend effect op de slijmvliezen in ons lichaam. Dit effect is het sterkst bij de slijmvliezen die in direct contact komen met de alcohol: die van mond- en keelholte, de slokdarm, de maag en de ingewanden. Geïrriteerde slijmvliezen in de maag kunnen heftig reageren op bepaalde stoffen en voedingsmiddelen, en zeker ook op alcohol, zelfs als die in geringe hoeveelheden wordt gedronken. Een branderig gevoel en/of misselijkheid is dan vaak het gevolg.

Als het probleem zich enkel voordoet na het drinken van alcohol dan zit er weinig anders op dan dit niet meer te doen. Mocht je vaker last van je maag ondervinden dan kun je het beste even overleggen met de huisarts. Mogelijk kunnen medicijnen helpen om je maag tot rust te brengen.