Hoe start ik likeurmakerij en waar moet ik aan denken?

Ik ben me aan het orienteren op het starten van een likeurmakerij. Dat doe ik nu hobby-matig, maar ik zou het willen professionaliseren. Het is me een raadsel waar/hoe ik moet beginnen. Wie kan mij op weg helpen in mijn speurtocht?
Groeten, M

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
1.4K
Griffin
3 jaar geleden
Je begint met het zoeken naar een geschikte ruimte.

Antwoorden (2)

Ga naar de startersdagen van de Kamer van koophandel
schrijf een ondernemersplan
zoek uit of er behoefte is aan die speciale likeur die jij wil maken
3 jaar geleden
Waar je aan moet denken, is dat likeur een accijnsgoed is, en dat je dus nogal wat belasting af moet dragen, en waar ook verder een aantal beperkende belastingregels gelden (zoals mbt het destilleren van alcohol of in de inkoop van gedestilleerde alcohol).
Daarnaast heb je te maken met voedselveiligheidsregels, milieuregels, en arbo/brandveiligheid (je hebt immers waarschijnlijk grote hoeveelheden alcohol in je likeurfabriek).