Hoe onstaan bubbels in bier terwijl er niet echt prik in zit (bijvoorbeeld: zoals in cola)?

3 jaar geleden
in: Dranken
8.2K
crispy
3 jaar geleden
Er zit wel echt prik (kooldioxide) in, alleen niet zo veel als in cola.

Antwoorden (3)

De bubbels in bier worden veroorzaakt door het gistingsproces.
3 jaar geleden
Harryhengelaar
3 jaar geleden
Bedankt!!!!!!!!!
De mout welke als basis fungeert voor bier bevat zetmeel en glucose. Door het biergist (en bij sommige biersoorten bacteriën) worden zetmeel en glucose omgezet in alcohol en koolzuurgas. Dit koolzuurgas is dus een bijproduct van de vergisting. Het is dit koolzuurgas dat de bubbels geeft.
In cola en andere bubbelende frisdrank wordt koolzuurgas onder hoge druk in de vloeistof geperst.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Prima antwoord. Gegeven door iemand die heel goed is in chemische processen!
n het bier is kooldioxide opgelost. Dit gas gaat geleidelijk vanuit de oplossing over in de gasfase. Dat gebeurt eerst bij onregelmatigheden, bijvoorbeeld bij de bodem en zijkant van het glas. Het gasbelletjes is zelf ook een onregelmatigheid. Dit zorgt er voor dat ook nog opgeloste kooldioxide overgaat in de gasfase. De luchtbelletje in het bier groeien hierdoor.
Op een gegeven moment is het zo groot dat het niet meer door de wand kan worden vastgehouden. Door de opwaartse kracht drijft het belletje dan omhoog. Onderweg naar boven blijft het belletje aangroeien door het opnemen van opgelost gas. Naar boven toe worden daardoor de belletjes steeds groter.
De belletjes in de cola komen van koolzuurgas. Bij de bereiding van de cola, wordt er onder druk koolzuurgas doorgeleid, totdat de vloeistof is verzadigd. Koolzuurgas lost namelijk makkelijk op in water, waarbij koolzuur ontstaat.
https://www.gall.nl/ontdek/bier/bier-brouwen-in-7-stappen/
Gistingsproces = suiker omzetten in alcohol
https://www.beerwulf.com/nl/artikelen-over-speciaalbier/waarom-heeft-bier-een-schuimkraag
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Erna55
3 jaar geleden
Koolstofdioxis, ook kooldioxide genoemd, is hetzelfde als koolzuurgas. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En wat is nu je reden voor de min. In het antwoord staat niets verkeerds.
Wikipedia is voor mij geen bron maar een pagina die iemand anders zijn bronnen gebruikt.
In het bier is kooldioxide opgelost. Dit gas gaat geleidelijk vanuit de oplossing over in de gasfase.
http://konradnederland.nl/luchtbelletjes-in-het-bier/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Prima antwoord.
Goed uitgelegd in makkelijke taal. Goede vergelijking met andere bubbels in drankjes.
Plus!
Erna55
3 jaar geleden
Het antwoord is niet fout.
Ik wilde alleen even duidelijk maken dat de kooldioxide van bier en het koolzuurgas van cola identiek is.