Is PSV een horecaterm?

Tot mijn verbazing kom ik in een café-restaurant op de menukaart de categorie PSV tegen. Met drie hoofdletters.
Niet een zaak in Eindhoven, dus met voetbal heeft het niets te maken.
Drie dranken staan vermeld onder PSV: port, sherry en martini.
Ik vermoed dat PSV betekent: port/sherry/vermout. Is dit zo?
En is PSV een bestaande horecaterm?

4 jaar geleden
in: Dranken
18.8K

Antwoorden (1)

Ja, dat is het geval.

https://nl.wikipedia.org/wiki/PSV
Port, sherry en vermout, een in de horeca gebruikelijke afkorting voor versterkte wijnen

https://shop.ilgfood.nl/dranken/p-s-v.html
P.S.V.
Hieronder vindt u het assortiment in port, sherry en vermouth (p.s.v.), oftewel de versterkte wijnen. Van Martini Bianco en Martini Rosso tot de rode Ruby port. Ook de sherry, witte port en Aperol ontbreken niet. ILG brengt ’s werelds beste smaken naar uw groothandel en door groot in te kopen krijgt u als horecagroothandel de beste prijs, ook in de categorie dranken.
===
Port Sherry Martini kom je ook vaak tegen (Martini is vaak een vermout) https://nl.wikipedia.org/wiki/Martini_(vermout)
https://goedkoopdrankslijterij.be/Wijn/Port-Sherry-Martini
Toegevoegd op 08 november 2019 14:45: tekst
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Het antwoord is verhelderend maar is nog niet een duidelijk antwoord op mijn vraag.
Als PSV de afkorting is voor port, sherry en vermout, waarom dan drie hoofdletters? (Koffie, thee en (karne)melk noem je toch ook niet KTM?)
Is PSV louter een horecagroothandelsterm? Komt het op menukaarten incidenteel (zoals door mij geschetst) of vaker voor en zo ja is het een gebruikelijke, voor consumenten bedoelde, term?
Wie kent ook voorbeelden van PSV op een menukaart?
LeonardN
4 jaar geleden
"Het antwoord is verhelderend maar is nog niet een duidelijk antwoord op mijn vraag."
"Ja, dat is het geval.
Port, sherry en vermout, een in de horeca gebruikelijke afkorting voor versterkte wijnen."
(Veel duidelijker een antwoord op de vraag bestaat niet) "waarom dan drie hoofdletters? "
Omdat het drie namen zijn. Het zijn de drie meest voorkomende/verkochte/geschonken versterkte wijnen. (Koffie, thee en (karne)melk noem je toch ook niet KTM?)
Nee die hebben dan ook geen gemeenschappelijke verbinding. Zoals versterkte wijnen dat hebben. Het is puur een horecaterm en idd horecaleveranciersterm, dat zie je aan de verkopers die voornamelijk aan horeca leveren.
Als consument had ik er nog nooit van gehoord. (anekdotisch bewijs) "Wie kent ook voorbeelden van PSV op een menukaart?"
Nu vraag je naar anekdotisch bewijs.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anekdotisch_bewijs
SentWierda
4 jaar geleden
Als het een anekdotisch bewijs is (gebaseerd op die ene waarneming van mij) dan is het antwoord: op menukaarten is het uiterst ongebruikelijk. Behalve op die ene menukaart (het betreffende bedrijf heeft twee vestigingen).
PSV blijkt een horecagroothandelsterm die door een enthousiaste restauranteigenaar op de kaart is gezet. (Ik wil niet zo flauw zijn een relatie te leggen met de voetbalclub.)
LeonardN
4 jaar geleden
PSV blijkt een horecagroothandelsterm die door een enthousiaste restauranteigenaar op de kaart is gezet Precies mijn vermoeden. Een term die dus een consument weinig zegt, maar een inkoper en verkoper van dranken wel.