In welke thee zit geen flavonoïden?

4 jaar geleden
in: Dranken
3.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tenzij je allergisch be t er coor kun je ze juist beter wel nemen. Ze zijn heel gezond en onmisbaar bijna voor je gestel.
LeonardN
4 jaar geleden
Op allerlei niet-wetenschappelijke sites valt te lezen dat er in rooibos (thee) geen flavonoïden zouden zitten. Dat is naar mijn mening onjuist.

Antwoorden (2)

Flavonoïden komen vooral voor in kruiden, fruit, groenten, zaden, noten en op planten gebaseerde dranken zoals thee en wijn.

De soorten en hoeveelheden flavonoïden verschillen per theesoort. De variatie in blaadjes, de groeiomgeving, de bewerking en de grootte van de theestukjes hebben hier allemaal invloed op. Groene thee bevat vooral simpele flavonoïden (catechines), terwijl zwarte thee meer complexe (theeflavine en theerubigine) bevat.

Er bestaat dus geen enkele thee zonder een bepaalde hoeveelheid flavonoïden, want elke theesoort is op planten gebaseerd.
. . .
In rooibos zitten diverse fytonutriënten. Zo zitten er de flavonoïden quercetine, rutine, isoquercitrine en luteoline in. Het is niet waar dat er in rooibosthee geen flavonoïden zouden zitten.
- http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp118.htm:
Rooibos is rijk aan anti-oxidanten en flavonoïden en bevat hogere concentraties van deze stoffen dan gewone thee. Hoewel er geen gezondheidsclaims van rooibos wetenschappelijk zijn bewezen, is er veel onderzoek gedaan naar de mogelijke gezondheidsvoordelen van rooibosthee. De actieve anti-oxidanten die gevonden zijn in rooibos zijn quercetine, luteoline, isoquercetrine and rutine. Rooibos bevat geen cafeïne en bevat weinig tanninen.
Toegevoegd op 13 november 2019 11:53: tekst
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet iedereen is het met iedereen eens. Ook niet op internet en er zijn veel sites met fouten en/of tegenstrijdigheden. Soms blijft het dus raden naar de waarheid.
https://www.hartpatienten.nl/nieuws/zonder-flavono%C3%AFden-zonder-the%C3%AFne
Amadea
4 jaar geleden
"Hartgenoten" is volgens mij geen betrouwbare wetenschappelijke informatieverstrekker. Het is onterecht om mij daar een negatieve duim voor te geven. Zoek eerst een betrouwbare bron, je zult merken dat die niet te vinden is!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Het is niet van hartgenoten, maar van hartpatiënten, een redelijk goed oriënterende site.
Bij jou mis ik sowieso de "wetenschappelijke informatieverstrekker" en wat betreft de negatieve duim: ik weet van niets.
Amadea
4 jaar geleden
Het is op 24 januari 2017 als kort nieuwsberichtje geplaatst door iemand die zich Hartgenoten noemt. Er staat geen bronvermelding bij, waar haalt hij of zij het vandaan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Het gaat er mij om, dat ik niets heb gegeven met hartgenoten, maar de link van hartpatiënten.
https://www.hartpatienten.nl/nieuws/zonder-flavono%C3%AFden-zonder-the%C3%AFne
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea kan jij ook jouw bron weergeven?
Is dat deze? http://www.levenmetsjogren.nl/nieuwscategorie/1/63 @elder161
Deze bronnen lijken me duidelijk en betrouwbaar, maar misschien zit ik er naast.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19083477
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12236672
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18350515 http://cms.herbalgram.org/herbalgram/issue59/article2550.html?ts=1573642668&signature=bafee32d7625eb548e9d4aee3aaf1d8d De non-triviale naam van rooibos verwijst in mijn ogen zelfs naar een flavonoide.
"Aspalathus linearis" . Dus naar aspalathin.
Rooibosthee is geen echte thee, maar een aftreksel van kruiden of planten. Doordat er geen echte blaadjes van de theeplant in zitten, mist het flavonoïden.

Flavonoïden zijn antioxidanten die het lichaam helpen beschermen tegen schadelijke stoffen van buitenaf.

Wat dat betreft zijn groene en zwarte thee beter om te drinken.
Voordeel van rooibosthee is juist weer dat er geen cafeïne (theïne) inzit, wat in groene en zwarte thee wel het geval is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@jaccokosten
Rooibosthee is geen echte thee zoals we dat van jaren geleden gewend waren. Maar van het hele thee-schap in de supermarkt is tegenwoordig bijna de helft geen echte thee meer. We drinken het als thee en daarom is rooibos óók thee (net als munt, gember en noem maar op). Je hebt dus een goed antwoord en ik snap het minnetje niet. Plus van mij.
LeonardN
4 jaar geleden
-min zie reactie onder Amadea's antwoord. Alles wijst erop dat er ook in rooibos (thee) flavonoïden zitten.