Ik heb bramen geplukt om wijn van te maken nu zitten er overal wormpjes, wat kan ik daar aan doen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
5K
Amadea
4 jaar geleden
Op de foto zijn geen wormpjes te zien. Wel veel onrijpe bramen, en een paar (stukjes van) andere vruchten. Hoort deze afbeelding wel bij de vraag?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Idd geen worm te bekennen. Wel onrijpe bramen en dat kan buikpijn geven.

Antwoorden (2)

Was de bramen uitgebreid in een emmer water. Roer er met de handen doorheen en vis de wormpjes er zoveel mogelijk uit. Door het later enkele dagen in te vriezen zal je van de enkele restant wormpjes geen last hebben.

Ingrediënten:
bramen : 6kg
rozijnen : 3kg
vlierbessen : 2kg
suiker : 4 a 5 kg.
water : 12 liter
bananensap : 1 liter

Werkwijze :
De bramen na het plukken eerst wassen en daarna enkele dagen invriezen,dit om achteraf betere sapafzetting te verkrijgen.De bramen in een gistingsvat doen, laten ontdooien en enkele liters water bijvoegen.Met ontsmette handen uitpersen.
Giststarter, gistvoeding en 1 kg suiker bijvoegen. s'Anderendaags de rozijnen bijvoegen en 1 kg. suiker,elke dag enkele keren goed omroeren. Elke dag wat van de gevraagde suiker erbijvoegen. Na 5 dagen de vlierbessen koken in 1 liter water(dit om het gifitge sambucinezuur te verwijderen. Na afkoelen bij de gistende bramen voegen. Na 2 dagen alles door een persdoek in een ongeveer 28 of 31 literfles doen. Waterslot erop en 1,5 kg bananen koken en na afkoeling het sap erbijdoen (weer door een persdoek). Na het uitgisten overhevelen. Nu om de 3 maanden overhevelen,18 maanden lang. Bottelen nu in een periode van hogeluchtdruk . Deze wijn neigt naar een betere bordeaux. Veel succes
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Onder het kroontje willen inderdaad nog wel eens wormpjes zitten, vooral als je ze zelfplukt. Kom je ze tegen, leg de bramen dan even in water met een flinke schep zout. Spoel ze na een tijdje goed af en de wormpjes zijn eruit.
Zo werkt het ook bij bloemkool die uit de tuin komt..het staat in elk, vooral ouder, kookboek

Het is dus een beproefde methode en werkt!
amc