Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoi, ik heb perongeluk mijn sambuca aangelegd met teveel water, hoe keijg ik deze weer helder?

Ik weet dat als er teveel water bij sambuca komt er dan een chemische reactie ontstaat waardoor de sambuca wit troebel word

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Anijsdranken worden troebel wit als er ijs of water aan wordt toegevoegd. De melkachtige kleur ontstaat doordat de aromatische stof anethol die uit het anijszaad wordt gehaald een etherische olie is. Net als andere olie lost anethol op in alcohol maar niet in water. Door het verdunnen van de drank met water verspreiden kleine onzichtbare druppeltjes of verbindingen van de olie en de alcohol zich door het water. Deze deeltjes weerkaatsen het licht waardoor de witte kleur ontstaat.

Door verwarming verdwijnt het effect, maar zodra de drank afkoelt keert dat terug.

Doe er nog veel meer water bij, dan wordt de vloeistof uiteindelijk weer helder. Want dan heb je de opgeloste anijsolie zodanig sterk verdund dat de witte kleur niet meer zichtbaar is.
(Lees meer...)
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke dus ik moet er gewoon nog meer water bij doen?
Amadea
4 jaar geleden
Veel meer water, ja.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding