Ja, die kans bestaat. Ik neem aan dat je niet de stukjes kurk bedoelt die bij het openen erin kunnen vallen? Dat ligt aan de kurk zelf van de fles en de rest van de flessen in die doos hebben dus geen stukjes kurk erin drijven.

Nee, als een wijn naar kurk smaakt bevat de wijn een bacterie. Deze bacterie (TCA genaamd) wordt veroorzaakt door het gebruik van natuurkurk. Doordat er chloor wordt gebruikt bij de kurk voordat deze op de fles gaat, kan de bacterie in een fles maar ook in een vat ontstaan.....de stoffen in de wijn zoals schimmels, gisten enz. gaan namelijk een reactie aan met de chloor en dan ontstaat soms deze bacterie. Als er een aantal flessen met dezelfde wijn uit hetzelfde besmette vat in een doos gevuld zijn, heb je dus kans dat alle flessen naar kurk zullen smaken, bitter zijn en stroef en ze zullen muffig ruiken.
Het hoeft echter niet zo te zijn als sommige andere flessen uit een niet besmet vat zijn gevuld, of de bacterie in de fles is ontstaan. Ontdek je een kurkbesmetting, dan krijg je meestal excuses en zonder problemen de fles weer ingeruild voor een nieuwe. Doe dan wel de echte kurk er weer op en ga terug ermee.

Het zijn niet alleen wijnflessen met natuurkurk die deze besmetting kunnen hebben. Ook bij wijn met een schroefdop kan het voorkomen. Ook het hout van bijv. wijnkistje of pallets kunnen een infectie met het stofje TCA hebben en de wijn is dan al besmet voor hij de fles ingaat.
amc