Worden mensen die vaak alchol drinken minder snel aangeschoten?

Of worden die mensen net zo snel aangeschoten maar voelen ze dat niet?

5 jaar geleden
in: Dranken
2.1K
Amadea
5 jaar geleden
Dat geldt niet voor veel Aziatische mensen. En ik ken ook Nederlanders die na een half glaasje alcoholische drank al genoeg hebben. Dit komt doordat het enzym dat in het lichaam alcohol afbreekt bij hen afwijkt of zelfs ontbreekt. Vaker te drinken met de bedoeling eraan te wennen heeft dan geen effect.

Antwoorden (2)

Ja, het lichaam verdraagt meer als het er vaker mee te maken heeft. Dus iemand die elke dag alcohol drinkt, heeft er minder last van en meer alcohol nodig om aangeschoten of dronken te worden.
Ook kan het afhankelijk zijn van gewicht en het is bekend dat mannen beter tegen alcohol kunnen dan vrouwen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Maar alchol komt toch net zo snel in de bloedbaan terecht als bij mensen die bijna niet drinken?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gewenning is het cruciale woord. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe beter je lichaam er tegen kan tot een bepaalde hoogte.
Denk dan aan iemand die alcohol verslaafd is - ook iemand die dagelijks 1 of 2 glaasjes wijn of biertjes drinkt is verslaafd. Dat kan in gradaties. met een fles in de hand op straat lopen (zitten of liggen) of thuis teveel drinken met kratten bier of pakken/flessen wijn in de kast. .
ronron1212
5 jaar geleden
@jodokus52
Denk dan aan iemand die alcohol verslaafd is - ook iemand die dagelijks 1 of 2 glaasjes wijn of biertjes drinkt is verslaafd. Dan is meer dan 3 kwart van Nederland dus verslaafd.
Verslaafd is als je de drank niet kan laten staan dus elke dag moet drinken.
TurfGraver
5 jaar geleden
Verdragen vind ik een gevaarlijk woord in deze, je lichaam verdraagt geen alcohol.
Bij regelmatig gebruik zal het er anders op reageren maar de impact (schade) is er niet minder om.
Mensen die vaak alcohol drinken worden inderdaad minder snel aangeschoten en of dronken.
Je traint je lichaam als het ware om je lichaam te laten wennen aan een bepaalde hoeveelheid alcohol. Je lichaam kan de alcohol sneller verwijderen en merkt steeds minder van de hoeveelheid in het bloed. Dit noem je alcoholtolerantie.
De mate van gewenning aan het nuttigen van alcohol is dus duidelijk verschillend bij een niet drinker en een regelmatige drinker. De niet drinker breekt de alcohol dus minder snel af dan de regelmatige drinker. De niet drinker merkt snel effect van het drinken, terwijl de regelmatige drinker veel meer moet nuttigen.
In de link worden alle vormen van alcoholtolerantie besproken. Deze hebben niet allemaal te maken met regelmatig drinken.
https://www.kennisinstituutbier.nl/nieuws/kun-je-door-vaak-bier-wijn-sterkedrank-te-drinken-je-lichaam-trainen-waardoor-je-de-effecten
Toegevoegd op 22 januari 2019 16:25: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
De alcohol wordt niet sneller afgebroken.
Je glutamaat-receptoren worden steeds minder gevoeliger. Ze komen met ander woorden minder goed aan op de plek waar je er iets van merkt.
https://drugsindehersenen.jellinek.nl/alcohol/tolerantie-gaba/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling.
,Alcohol wordt sneller verwijdert door het lichaam' is een punt in de link.
,De gebruiker merkt steeds minder' is ook een punt.
Is jouw aanvulling niet meer van toepassing op het tweede punt?
Hoor het heel graag!