Hoe reken ik het alcohol percentage uit?

Ik heb zelf limoncello gemaakt. 1L pure alcohol op 1.5L suikerwater. Nou vraag ik me af hoe je nu kan weten hoeveel % alcohol er in zit? Ik kan het zo snel even niet vinden. (Alcohol heeft 2 weken lang in glas met citroen schillen gezeten. Suikerwater had 700gr. Suiker.)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dranken
2.8K

Antwoorden (1)

Pure alcohol die geschikt is voor consumptie is meestal 97% puur. Je hebt dus in totaal 2,5 liter vloeistof, waarvan 970 ml alcohol. Dat is 38,8 procent.
Dit is bij benadering, want er zal ongetwijfeld vocht vanuit de citroenschillen bijgekomen zijn, waardoor het percentage iets lager uitvalt.
Als je "pure" alcohol een ander percentage had, komt de som natuurlijk ook iets anders uit.
Toegevoegd op 20 juni 2018 12:34: tekst
bamibal
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oh. Zo makkelijk dus eigenlijk. Bedankt voor de uitleg!