Wat heeft lentebokbier met lammetjes te maken?

In Haarlem is er lammetjesdag, dan kan je langs deelnemende kroegen struinen en lentebiertjes proeven. Wat is de connectie tussen lammetjes en lentebier?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
2.3K
AnnBoo8146
6 jaar geleden
Ik vermoed dat het te maken heeft met "lente". Voor veel mensen horen de lammetjes bij de lente. En lentebieren worden speciaal voor de lente gebrouwen.
Dus het zal wel om de asociatie lammetjes = lente = lentebier gaan.
TurfGraver
6 jaar geleden
Dacht je dat lammetjes werden gebruikt om lentebier te maken? :D
paulus811
6 jaar geleden
Het heeft net zoveel met elkaar te maken als Pasen en chocolade eieren.

Het beste antwoord

Lammetjes worden geboren in de lente, en bij de lente hoort een terrasje met een lekker fris biertje.
Ritsuka
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Maar waarom gaat Lammetjesdag in Markelo dan vergezeld van een kop koffie of thee en voor de kinderen een glas fris? Lees maar op https://www.rijssen-holtensnieuwsblad.nl/nieuws/toerisme/140713/lammetjesdag-bij-schaapskudde-hof-van-twente-op-de-borkeld-
Ritsuka
6 jaar geleden
Dan zullen ze daar geen drankvergunning hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Maar waarom gaat Lammetjesdag in Markelo dan vergezeld van een kop koffie of thee"
Dat komt omdat Haarlem(Jopenkerk!) natuurlijk veel hipper is dan Markelo.

Andere antwoorden (1)

Feitelijk zijn de 'lammetjesdagen' elk jaar weer een aankondiging van de lente. Lammetjes worden in het voorjaar geboren en schaapskooien worden dan opengesteld voor het publiek om de nieuwe lammetjes te bewonderen. Spreekt vanzelf dat dit vooral plaatsvindt in die provincies waar schapen gehouden worden, of waar veel boerderijen met dieren zijn.

In- en om Haarlem refereert 'lammetjesdag' echter niet aan de nieuwe schaapjes, maar wordt de naam gebruikt om kennis te maken met het nieuwe lentebier/ bokbier. Deze dag is in de plaats gekomen van de beroemde Bokbier-fietstocht in de regio...er wordt nu een ware wandeltocht door Haarlem georganiseerd.
Deze 'Bokbiertochten' worden voortaan 'lammetjesdag' genoemd.
Deelnemers krijgen een routebeschrijving, een stempelkaart en een gratis consumptie bij het café waar wordt gestart. Er staat na volbrengen van de wandeltocht dan weer een presentje klaar bij ditzelfde café. Er is dan ook volop gelegenheid om bij de 16 café's in Haarlem weer diverse lente-Bokbieren te proeven. Dit kan uiteraard ook als je de wandeltocht niet meeloopt.
amc
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
In feite zijn jonge bokjes ook lammetjes, vandaar wordt deze naam gebruikt in regio Haarlem voor lente-Bokbier.