Soms wordt er sulfiet aan wijn toegevoegd om hem langer fris en fruitig te houden en oxidatie tegen te gaan.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke heel erg bedankt
Sulfiet is een verzamelterm voor alle stoffen met zwavel. Het wordt toegevoegd tijdens het wijn maken, omdat het twee functies heeft. Ten eerste beschermt sulfiet de wijn tegen oxidatie, waardoor deze fris en fruitig blijft. Ten tweede voorkomt het de groei van ongewenste bacteriën en schimmels, wat de wijn zuiver houdt.

Er wordt meer sulfiet toegevoegd aan witte wijn dan aan rode en meer aan zoet dan bij droog. Waarom? Rode wijnen bevatten meer tannine dan witte. Tannine is van nature uit een anti-oxidant en beschermt dus tegen het oxideren van de wijn. Door het hoge suikergehalte bij zoete wijnen heeft die de neiging om te hergisten. Vandaar ook de toevoeging van meer sulfiet dan bij droge witte wijnen.Een overdosis sulfiet (zwaveldioxide) veroorzaakt hoofdpijn en soms zelfs misselijkheid. Sommige mensen zijn overgevoelig voor dit element en kunnen enkel wijnen drinken met een laag sulfietgehalte. Astmapatiënten zijn extragevoelig voor sulfiet. De stof zou ook de werking van vitamine B1 afremmen, die belangrijk is voor de neutralisatie van de alcohol in het bloed.
fremar