Hoe zet je koffie in een ouderwetse Van Nelle koffiepot?

Ik heb op een rommelmarkt een aardewerken koffiepot gekocht, dat bestaat uit een pot met daarop een stenen filter met een deksel, maar ik weet niet hoe ik goede koffie daarin kan zetten. Ik heb het met een koffiepad geprobeerd maar het water liep er te snel doorheen.
Moet ik de filter helemaal vol koffie doen, moet ik papieren filters gebruiken? Wie helpt mij???

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
9.8K

Het beste antwoord

Je kunt hiervoor kleine rondjes/filtertjes van Melitta gebruiken. Officieel hoort dat niet, maar je krijgt minimaal drab in de pot als je het niet doet. Grove maling gebruiken.
Filtertje vol koffie, het onderste deel tot waar de filter breder wordt. De koffie is veel en veel sterker dan b.v. senseo of gewone filterkoffie. Langzaam opschenken met kleine scheutjes zodat de koffie goed en langzaam doorloopt. Geduld dus, bijna ouderwets geduld. :)
Dat hoort ook, want je schenkt veel minder koffie in je kopje en vult de rest aan met kokende melk. Niet met koffiemelk dus, dat kan niet bij deze wijze van koffie zetten.

Leuk en lekker, maar ik denk dat je gauw weer overgaat op de moderne vorm van koffiezetten. Succes.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je Ivana, ik drink zelf altijd oploskoffie maar mijn bezoek houdt daar vaak niet van. Ik heb geen zin om een electrisch apparaat aan te schaffen voor die enkele keer dat ik koffie moet serveren aan anderen, vandaar dat dit mij een oplossing leek. Ik heb geduld, dus dat komt mooi uit :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vond dit een leuk en persoonlijk antwoord. Bedankt! :)

Andere antwoorden (4)

Papieren filters inderdaad, maatje 2 als ik me niet vergis is de gangbare maat. Daarbij koffie, zelf malen met een electrische koffiebonenmaler aan de muur of gemalen kopen, dat kan ook.
Zoveel schepjes koffie in het filter als er kopjes gezet worden en 1 extra 'voor de pot' ::))
Water koken en dan langzaam opschenken goed bevochtigen de koffie zodat het er niet op een plekje doorsijpelt en let op dat het filter niet dubbelklapt, kan ook nog.

Klaar!

Toegevoegd na 7 minuten:
Schepje Buisman

Om de koffie smakelijker te maken werd lange tijd een schepje Buisman toegevoegd, dit was gebrande suiker of koffiestroop (gekaramelliseerde glucosestroop en melasse). Toen in de jaren zestig vorige eeuw koffie van goede kwaliteit voor iedereen betaalbaar werd, was het schepje Buisman niet meer nodig.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik vergat nog iets! Er bestaan maatschepjes en hoeveel moet je nemen per kopje? Als je geen koffieschepje hebt, ga dan uit van een afgestreken eetlepel. Dit is een gemiddelde dus geldt niet voor iedereen.
https://vanallesoverkoffie.com/tag/opschenken/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
anneliez
7 jaar geleden
gemalen koffie kan ook, maar neem dan de groffe maling, niet de snelfiltermaling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus ja grove maling geschikt voor rondfilters, anders is het plezier er snel vanaf.
Allereerst is het van belang dat je voor de koffiebonen geen grove maling gebruikt, omdat dit een 'slap bakkie' oplevert. Te fijne maling maakt hem echter wel erg sterk en die is meer geschikt voor Espresso. Het beste is een medium maling en het is geen verkeerde keus om zelf een koffiemolen te kopen en de koffie zelf, vlak voor je hem gaat zetten, te malen. Hij is dan het verst en je kunt zelf bepalen hoever je hem maalt.

Je moet in de koffiefilter wel een papieren filterzakje zetten of beter nog, een zg. 'goudfiter' ... een permanente die je af kunt wassen. In papier blijft toch veel van de smaakstoffen zitten. Maar goed, papier kan natuurlijk ook altijd.
Vouw de onderkant (of de hele lasnaad) een klein stukje om...hij blijft dan beter open staan en maak het zakje wat nat voor je de koffie erin doet.

Spoel de kan om met goed heet water om hem alvast voor te verwarmen. Zet de filter erop en schep met een speciaal maatschepje koffie erin. Heb je dit niet, houd dan 1 afgestreken eetlepel aan per kopje dat je wilt zetten. Blijkt hij te sterk voor je smaak te zijn, dan kan je er altijd wat heet water bij gieten. Je moet het even uitproberen.
Het water heeft intussen gekookt en is van de kook af dus een graad of 95. Giet vervolgens een klein scheutje op de koffie zodat hij even kan wellen. Giet je hem te snel door, dan kan hij alle aroma's niet goed opnemen. Giet daarna langzaam, vanuit het midden in een ronddraaiende beweging het water over het hele koffieoppervlak tot de kan vol is. Roer hem nog even door en schenk hem in voorverwarmde kopjes.
amc
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Hier horen absoluut geen filterzakjes in, daar loopt het water langs, dat gaat te snel. Filterrondjes mag eigenlijk ook niet, maar werd gedaan omdat er grap door de filter kwam.
amc
7 jaar geleden
Het is niet gezegd dat het een rondfilter is...er zijn ook DE potten met gewone stenen filter,,,
www.blokker.nl/nl/blknl/koken-en-tafelen/servies/theepot/douwe-egberts-zegel-koffiepotsetw
amc
7 jaar geleden
oeps, je hebt gelijk...ik zie net dat het een 'van Nelle' pot is en die heeft inderdaad een rondfilter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wij gebruiken nog dagelijks buisman. Kost veel minder koffie en is veel lekkerder. Vinden wij en ook die koffie bij ons drinken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is inderdaad een rechte filter. Ik had er een foto bij geplaatst maar die kan ik niet terugvinden
Mijn moeder had zo'n aardewerken potje met filter en maakte daarmee koffie extract. Ze gebruikte geen papieren filters maar deed de zelf gemalen koffie zomaar in het bovenste gedeelte dat ze helemaal met de koffie gevuld had. Ze goot er dan langzaam en voorzichtig kokend water op tot het potje vol was met zeer sterke koffie, extract dus. Als ze koffie ging drinken vulde ze het kopje met 1/3 de of 1/4 de met dat extract en deed er heet water of melk bij. Heet water voor degenen die de koffie zwart wilden en melk voor de anderen. Het overgebleven extract kon je ook een of twee dagen later nog gebruiken. Er werd niets weggegooid behalve de koffieprut.
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Ja, zo deed mijn moeder dat vroeger ook. Maar dan zelfs zo sterk dat er maar een klein laagje koffie-extract geschonken hoefde te worden. En dan aanvullen met hete melk. Heerlijke koffie was dat.
zondag
7 jaar geleden
Dat was misschien wel de lekkerste koffie.
Ivana
7 jaar geleden
Sorry, ik schrijf bijna hetzelfde, maar ik had jouw antwoord niet gelezen. PLUS
idd met Filterzakjes maat 2.
ik neem altijd een koffieschepje (zo 1 met een puntje eronder ) vol met dezelfde bergje koffie erop voor 1 kopje koffie. Dus 3 bv met tuut koffie erop en dan 3 koffiekopjes water aan de kook brengen. Uiteraard moet je op zoek naar een electrische koffiemaler voor de lekkerste smaak maar dat terzijde.
Mijn moeder deed vroeger altijd een heeel klein beetje zout op de koffie, blijkbaar haar geheim.
Dan opschenken met water waar de kook net af is. Even een rondje met het hete water door de stenen filter en door laten druppelen. ff wachten en herhalen net zoveel x tot het water op is.
Probeer gewoon de smaak te vinden die je zoekt, beetje koffie/water erbij of niet.
Nooit dronk ik elders lekkerder koffie zoals moeders die zette op deze manier.
Succes