Kan je minderjarig drank bestellen?

Voor een school project ga ik onderzoeken hoe makkelijk het is om minderjarig drank te bestellen. Ik vroeg me dus af of je minderjarig drank kan bestellen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
19.5K
paulus811
7 jaar geleden
Geen enkel probleem zolang er maar geen alcohol in de drank zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dat is toch precies wat je gaat onderzoeken? In dit geval ben jij degene die de vraag moet beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bestellen ja . Maar krijgen als het goed is nix .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welke leeftijd heb je in gedachten? 15jaar, 16jaar of 17jaar. Dat maakt een groot verschil. Wie zijn de begeleiders van het onderzoeksproject en wat is hun leeftijd? Hoe ver wil je gaan met een methode 'list en misleiding' ?
De universiteit Twente heeft al begin 2015 zo'n onderzoek op touw gezet. Alle deelnemers waren 17jaar oud en stonden onder controle van de onderzoekers van de Universiteit. De jongeren hebben de alcohol gekocht door middel van bedrog, niet omdat de verkopers de voorwaarden door nonchalance overtraden.
Lopen de verkopers die er met open ogen ingetuind zijn nog het risico een boete te krijgen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tuurlijk @mcrickster, als minderjarige mag je drank bestellen: frisdrank.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://leeftijdsgrens.com/wp-content/uploads/2015/04/Factsheet.pdf "Van die 134
aankooppogingen is het 119 keer gelukt om
alcohol aan te schaffen en 15 keer is aan de
mysteryshoppers geen alcohol verkocht. De
voor de beschikbaarheid van alcohol relevante
naleving in de Albert Heijn vestigingen
bedroeg dus 11,2%.
In totaal hebben de acht minderjarige
mysteryshoppers in vier dagen 854,67 liter
alcoholhoudende drank aangeschaft, dit
betreft 581,94 liter bier, 233,98 liter wijn en
38,75 liter mixdrank." http://leeftijdsgrens.com/naleving-leeftijdsgrens-alcohol-en-beschikbaarheid-van-alcohol-voor-jongeren/ (Klik de factsheet aan. Daarin kan je zelfs lezen dat zelfs na het vragen van ID nog steeds alcohol wordt meegegeven:) "Een
vergelijking tussen Tabel 1 en 3 laat zien dat het
vragen naar een identiteitsbewijs niet betekent dat de
alcoholhoudende drank vervolgens niet wordt
verkocht. In ongeveer een derde van de gevallen
waarbij de mysteryshoppers hun identiteitsbewijs
hebben laten zien, is alsnog alcohol verkocht." Welk bedrog gebruikt zou zijn is me onduidelijk.

Antwoorden (3)

Bij ieder vermoeden van jonger dan 18jaar dient een legitimatiebewijs gevraagd te worden.
Als de kassamedewerker te maken heeft met een groepje jongeren die drank koopt zal hij of zij zeker vragen naar legitimatiebewijzen als er maar één persoon tussen zit die jonger dan 18jaar wordt geschat. Krijgt de kassamedewerker namelijk te maken met een groep jongeren dat drank wil kopen dan moet er aan de gehele groep neen verkocht worden.
Om zich goed aan de wet te kunnen houden hebben alle supermarkten onderling afgesproken dat aan iedereen onder de 25 jaar een legitimatiebewijs dient te tonen als daar in verband met alcoholverkoop om gevraagd wordt.
Stel er staat een ouder persoon in de rij die alcoholische drank wil afrekenen dan mag zij dit weigeren als zij een vermoeden heeft van wederverstrekking.
Stel een minderjarige ziet kans zich te legitimeren met de Id-kaart van een ander. Wil hij achteraf aantonen dat drank kopen voor minderjarigen dus mogelijk is dan zal deze minderjarige een proces-verbaal krijgen wegens het plegen van het strafbare feit identiteitsfraude. Het uitvoeren van zulk een schoolproject kan later ook als uitlokking gezien worden door de verkopers die er met open ogen ingelopen zijn.
De afgelopen jaren zijn kassamedewerkers dermate voorgelicht en getraind dat het bij normale omstandigheden, dus zonder trucs en bedrog niet makkelijk is voor minderjarigen om alcohol te kopen. Bestellen kan altijd, maar onder normale omstandigheden krijgt u het niet mee. Dit zal zeker blijken uit uw onderzoek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk kun je als minderjarige alle drank bestellen die je wilt. Kijk op de computer en je vind er veel leveranciers die echt niet naar je leeftijd vragen. Heb ik tenminste nog nooit meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@boerderijbert, dat klopt, via webshop ben je zelf verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid van de gegeven info, zelfs als de webshop probeert de gegevens te controleren is er altijd wel een weg, maar dat heb ik buiten beschouwing gelaten. Als mysterie shopper kan men alles kopen. Daar hoeft men geen onderzoek voor te starten.
Ik ga ervan uit dat een schoolproject niet meewerkt aan malafide praktijken.
(Aannemende dat je met drank, alcohol houdende drank bedoelt en met bestellen, bestellen op afstand bedoelt, dus bij een webshop bestellen)

Ja dat kan, en gezien de onderzoeken de afgelopen jaren, zal het ook vast een paar keer lukken. De truc is vooral om de zwakke plek op te zoeken en veel te herhalen. Uiteindelijk zal het altijd een keer lukken.

https://www.biernet.nl/nieuws/minderjarigen-kopen-online-makkelijk-alcohol
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/minderjarige-bestelt-sterke-drank-gewoon-via-social-media

Pas wel op:
Kopen of verkopen, het is strafbaar

Het is strafbaar wat de verkopers doen: de verkopende partij kan een bestuurlijke boete krijgen. Ze overtreden artikel 3 (illegaal uitoefenen van het slijterbedrijf) artikel 20 (drankverkoop aan een minderjarige) van de Drank- en Horecawet. Boete 2 x 1360 = 2720 euro. Maar ook de jongeren die de drank kopen zijn strafbaar: voor jongeren onder de 16 jaar 45 euro. Voor 16 en 17 jarigen is de hoogte van de boete 90 euro.

Ook in de winkel (hoewel je vraag daar niet op gericht lijkt) is het nog steeds mogelijk:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/minderjarig-en-alcohol-kopen-zo-makkelijk-het

Toegevoegd na 14 minuten:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2016/07/05/naleving-leeftijdsgrens-alcohol-en-tabak-beter-over-de-hele-linie

Toezicht internetverkoop alcohol centraal

De naleving van de leeftijdgrens alcohol op de verkoop via internet is >ronduit slecht<. Veel bedrijven werken regio overstijgend, het toezicht op deze branche is dan ook lastig voor gemeenten. Daarom gaat Van Rijn bekijken hoe het toezicht op dit punt kan worden verbeterd. Verder vindt dit jaar de evaluatie van de Drank- en Horecawet (DHW) plaats. Hieruit kunnen eventueel extra maatregelen voortvloeien.

Een ander makkelijk doelwit zijn de sportkantines zoals eerder te lezen in het stuk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je mag als je nog geen 18 jaar bent geen drank bestellen. Maar er zijn altijd slimme vogels die een ander boven de 18 jaar laten bestellen.
Intussen is men bezig met een wet om een boete aan de castelijn te geven als het toch gebeurt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/alcohol-verkopen-aan-jongeren "Maatregelen bij verkoop van alcohol aan jongeren onder 18 jaar
Supermarkten of horecagelegenheden die alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar kunnen een boete krijgen. Deze boete is € 1360. Verkoopt uw supermarkt 3 keer binnen 1 jaar alcohol aan jongeren zonder de leeftijd vast te stellen? Dan kan de burgemeester u tijdelijk (maximaal 12 weken) verbieden alcohol te verkopen. Verkoopt uw slijterij of horecagelegenheid vaker alcohol aan jongeren zonder de leeftijd vast te stellen? Dan kan de burgemeester uw drank- en horecavergunning of slijterijvergunning schorsen." De vraag is niet of het mag, maar of het kan. Ook als je zelf onder de 18 bent zal het vast een keer lukken alcohol besteld te krijgen en te ontvangen.