Werkt alcohol goed tegen keelpijn?

Een vriend van mij gaat vanavond naar een feest, maar hij heeft keelpijn. Hij vroeg zich af of de alcohol de keelpijn verergert of tegen gaat.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
71.4K

Het beste antwoord

Je hoort wel vaker dat mensen een borrel nemen tegen een opkomend virusje. Edoch. Jammer maar helaas: een druppeltje op zijn tijd heeft aangename effecten, maar bestrijding van verkoudheden is daar niet bij. Integendeel zelfs.

Alcohol versuft en verdooft, en in kleine dosis werkt het ontspannend: het helpt je dus om de ellende te verdragen. Maar voor dat effect kun je beter een of andere pijnstiller nemen, die heeft niet de bijwerkingen van alcohol. En om je keel te ontsmetten zijn er ook andere middeltjes dan alcohol. Waarna je het droge gevoel in je keel kunt verzachten met het aloude warm water met citroen en honing.

Alcohol is waterafdrijvend: je moet er vaker van plassen. Terwijl artsen bij verkoudheden net aanraden om je vochtbalans in de gaten te houden. Vocht helpt de slijmproductie en het ‘afkomen’ van de slijmen. Als je te weinig vocht in je lichaam hebt, wordt het slijm droog en taai, waardoor je sinussen wel eens verstopt zouden kunnen raken, met alle hoofdpijn van dien. Terloops: alcohol door koffie vervangen is ook geen goed idee, want koffie is eveneens afdrijvend. Net als de meeste soorten thee.
Een luchtbevochtiger kan het uitdrogen van je slijmvliezen helpen bestrijden. Naast, zoals gezegd, genoeg drinken.
fremar
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alcohol heeft wel een verdovende werking, maar het helpt niet tegen keelpijn.
7 jaar geleden
Zou het niet doen. Hoewel alcohol een verdovend effect kan hebben op de keel en tijdelijke verlichting kan bieden, kan het ook de keel irriteren en uitdrogen, waardoor de pijn kan verergeren. Je kunt beter kiezen voor warme thee met honing en citroen of andere natuurlijke remedies die de keel verzachten en genezing bevorderen.
een jaar geleden