Hoe komt er cafeïne in je thee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
Ritsuka
7 jaar geleden
dat is van nature aanwezig in de plant.

Antwoorden (2)

Dat zit er van nature in, in het theeblad. En door het trekken komt het in je thee.
In een kop thee zit ongeveer 30 mg cafeine, in koffie ongeveer 75. Je kunt dus ruim 2 koppen thee drinken voor één kop koffie.
In thee noemen we het ook wel theïne, maar het gaat in principe om de zelfde stof , ie overigens ook als guarine is terug te vinden in energy-drankjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
dit gaat vooral over zwarte thee. Rooibos bijvoorbeeld bevat dit niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rooibos is dan ook per definitie geen thee (hoewel de verwarring begrijpelijk is, het wordt wel als zodanig verkocht). https://nl.wikipedia.org/wiki/Rooibos
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo zit er in kruidenthee heel vaak ook geen thee. Kruidenthee is vaak dus ook per definitie geen thee
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt. We noemen heel veel aftreksels die niet gekookt worden "thee" , zoals eigenlijk lle aftreksels die wel gekookt worden "soep" zijn, maar eigenlijk is thee alleen thee als ij van thee getrokken is.
Als je over cafeïne in thee spreekt heb je het eigenlijk over theïne. Deze stoffen zijn in principe hetzelfde alleen de herkomst bepaald dat de stof theïne heet of niet. Theïne komt van nature alleen voor in thee. Cafeïne is in meerdere planten terug te vinden. Cafeïne/Theïne wordt door verschillende planten met verschillende redenen aangemaakt. Zo kan het zijn dat bepaalde bloemen bijen belonen met cafeïne om zich als bloem aantrekkelijker te maken. Verder beschermt de cafeïne/theïne de plant tegen de vraat van bepaalde insecten.

De theïne die jij opmerkt als cafeïne komt dus van nature in de thee plant voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Caffeine LOKT bijen (als geurstof / feromoon) ; het beloond ze niet ;-) , Het is primair een insecticide om vraat tegen te gaan. En of je het nu coffeine, theine, guarine, matheine of methyltheobromine noemt, het blijft scheikundig allemaal de ZELFDE stof, theine is dus niet iets anders ,het is gewoon een andere naam voor het zelfde beestje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik beweer ook niet dat theïne iets anders is. Wel wordt de stof cafeïne uit de theeplant theïne genoemd zoals ik ook al in mijn antwoord zei. Er zijn onderzoeken die beweren dat de geur van cafeïne zelfs te zwak is om voor bijen te ruiken. Ik noem het een beloning omdat de bloem door de cafeïne aantrekkelijker is. De cafeïne werkt hoogstwaarschijnlijk onder andere om het bloemen geheugen van de bij iets te verbeteren, wat ook weer goed uit komt voor de bloemensoort zelf. Waarschijnlijk zullen er meerdere hersenfuncties een boost krijgen van de cafeïne. http://www.eurekalert.org/pub_releases/2013-03/nu-bga030113.php Ik zie je reactie dit keer helaas niet als een aanvulling op mijn antwoord eigenlijk.