Wat is slechter voor je lichaam : roken of drinken?

Dan ga ik voor het gemak uit van een pakje sigaretten per dag of een liter wijn per dag.

7 jaar geleden
in: Dranken
10.1K

Het beste antwoord

Bij deze grote hoeveelheden is het allebei schadelijk. Bij kleinere hoeveelheden (denk aan een paar sigaretten per dag en twee glaasjes wijn) is het roken zeer veel schadelijker dan het drinken.

Maar dat die twee glaasjes wijn juist gezond zouden zijn berust op achterhaald onderzoek. Het kan weinig kwaad, maar daar is ook alles mee gezegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een onderzoek heeft uitgewezen dat 4% van de wereldwijde ziektelast is toe te schrijven aan alcohol, vergeleken met 4,1% aan tabak en 4,4% aan hoge bloeddruk.
Hieruit blijkt dat zowel roken als alcohol vrijwel even schadelijk zijn, mits het
grote hoeveelheden zijn en daar ging jouw vraag over. Elke dag 1 fles wijn is veel en zeker schadelijk!

Onderzoeken wijzen uit dat het drinken van 1 glas wijn dagelijks, bij vrouwen het risico op borstkanker al met 9% verhoogt. Bij het drinken van drie tot zes glazen leidt dit tot een verhoging van 41%. Alleen bij mensen vanaf de middelbare leeftijd, die op regelmatige basis 1-2 glazen een goede rode wijn drinken, kan deze een bescherming bieden tegen hart-en vaatziektes. Mensen die regelmatig drinken en af en toe te veel, lopen echter weer een grotere kans op hart-en vaatziektes.

Een sigaret biedt echter geen enkel positief effect voor de gezondheid. Je ademt dagelijks al schadelijk fijnstof in en een sigaret verontreinigt de longen alleen iets meer. Een sigaret heeft als enig positief effect dat het rustgevend kan zijn tijdens een stressperiode. Nicotine verhoogt namelijk de dopamine afgifte uit dopaminerge zenuw-uiteinden aan o.a. de prefrontale- en frontale cortex. het is ook wel bekend als 'het knuffel- , geluks- of beloningshormoon'. Voor personen met een tekort aan dopamine kan af en toe een sigaretje dus wel positief uitwerken.
amc