Waarom staat er geen voedingswaardetabel op verpakkingen van koffie?

Gisteren tv gekeken, Broodje Gezond op NPO2. Er blijkt dus (minimaal) vet in koffie te zitten. In de ene manier van koffiezetten meer dan de ander. Waarom staan er dan geen voedingswaardetabel op de verpakking van koffie?

Is dat niet wettelijk verplicht?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
2K
bamibal
7 jaar geleden
Voor koffie is dat inderdaad niet verplicht.
http://www.hetnieuweetiketteren.nl/samenvatting-wijzigingen/presentatie-voedingswaarde/
Ritsuka
7 jaar geleden
waarschijnlijk omdat het verwaarloosbaar is. Wat bij je kopje koffie eerder telt is de melk en de suiker die je er eventueel in doet.
Ritsuka
7 jaar geleden
Bedoel je dit? dat is geen vet, maar een stofje die het cholesterol kan verhogen. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koffie.aspx
"Koffie zonder suiker past in een gezond eetpatroon met de Schijf van Vijf. Alleen kookkoffie en koffie gezet met een cafetière staan niet in de Schijf van Vijf omdat er veel cafestol inzit. Dat is een stof die het LDL-cholesterol verhoogt en daarom niet goed is voor de bloedvaten. Vanwege het cafestol geldt ook het advies niet meer dan 2 tot 3 kopjes espresso of koffie van cups te drinken."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"In de ene manier van koffiezetten meer dan de ander." Welke voedingswaarde zou er dan op een pak koffie moeten staan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Moordigger: Net als bij rijst, die van het product zoals het verpakt is. En voor de rest:
Koffiebonen bevatten vet, het zogenaamde koffievet. Dit vet wordt met het hete water uit de bonen geëxtraheerd en komt als kleine vetdruppeljes in de koffie terecht. Cafestol en kahweol zijn zulke vetten. Beide stoffen behoren tot de zogenoemde terpenoiden. Ze verhogen in beperkte mate het cholesterolgehalte van het bloed. Bij filterkoffie, gezet met een papieren filter zoals in Nederland gebruikelijk is, blijven deze stoffen echter in het filter achter. Mensen met een verhoogd cholesterolgehalte doen er daarom goed aan te kiezen voor koffie die is gezet met een papieren filter of voor oploskoffie. Ook cafeïnevrije koffie heeft geen invloed op het cholesterolgehalte van het bloed. http://www.food-info.net/nl/national/ww-koffie.htm

Antwoorden (2)

De EU verordening 1169/2011 beschrijft voor welke producten een voedingswaardedeclaratie verplicht is. Voor o.a. koffie wordt hierin een uitzondering gemaakt. (Zie bijlage V van de verordening).
bamibal
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
En voor groente, fruit en vlees is het ook niet verplicht.
Er staat geen voedingswaardetabel op verpakkingen van koffie omdat koffie geen voedingsmiddel is.
En zelfs op sla staat geen voedingswaardetabel terwijl er vetten, suikers en eiwitten in zitten.