Mag je als jongere onder de 18 alcohol in je bloed hebben?

Onder de 18 mag je geen alcohol kopen of bij je hebben, maar mag je wel alcohol in je bloed hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op het moment dat ze bij jou alcohol aantreffen is degene die het voor jou heeft gekocht is volledig verantwoordelijk voor het feit dat jij het drinkt.
Erna55
8 jaar geleden
Je mag niet onder de 18 met alcohol op fietsen of brommer rijden.
Je mag wel thuis drinken. ---- HOEVEEL ALCOHOL MAG JE DRINKEN ALS JE NOG EEN FIETS OF BROMMER MOET BESTUREN?
Als je nog geen 18 jaar bent, mag je helemaal geen alcohol drinken. Ben je boven de 18 jaar, dan is er verschil tussen een beginnend en een gewone bestuurder. Als beginnend bestuurder mag je ongeveer 1 glas alcohol drinken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tot ongeveer de leeftijd van 23 jaar evolueren je hersenen. Dit wordt ernstig belemmerd door alcohol. Dit is niet bij de wet verboden, maar wel goed om te weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Hackertje, hackertje, waar haal je deze onzin toch vandaan?
Een ieder die "de jaren des verstand" heeft bereikt is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
nounka
8 jaar geleden
Dan kunnen we gaan 'bespreken' wanneer die jaren des verstands er zijn. Er zijn mensen vroegrijp maar en zijn er ook die nog altijd op hun 50 die puberaal zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@nounka, een puber en ook een volwassenen die puberaal gedrag vertonen, blijven verantwoordelijk voor hun daden en niemand anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@nounka, verwar "aansprakelijk zijn" niet met "verantwoordelijk zijn".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Theodeed Als je niet gelooft in evolutie kun je dus wel alcohol gaan drinken ;-)
nounka
8 jaar geleden
En je mag toch al wel alcohol kopen voor je 18 bent. Geen zware alcohol maar wel gewoon bier of zo. Hangt vrijwel overal waar er iets te koop is 16 + gewoon bier 18+ sterke drank. Fin zo is het hier in België toch. Dan even terug over die verantwoordelijkheid.
Ik doelde eigenlijk op het idee dat op 17, bij het verstrijken van die ene seconde van middernacht... je bent dan wettelijk ineens 18 en plots volwassen. Die ene seconde geeft je niet plots het inzicht, kennis, ervaring,... sommige mensen hebben dat vroeger, anderen niet of zelfs nooit.
Daarom ook dat ik zei dat we het kunnen bespreken want ergens op GV zal er al wel een discutie geweest zijn over dit onderwerk. Verder
Er telt wel meer mee dan gewoon de leeftijd. Heb vroeger in een BO school gewerkt. Die kinderen mogen wel drinken als hun lichaam 16 is, maar enkele ervan zullen niet volwassenen aanzien worden op hun 18 ( duurt soms tot 21 of zelfs nooit mits het juiste papierwerk ).
Al zou de vraagsteller dit natuurlijk niet in gedachten gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Nederland geldt: onder de 18jaar geen alcohol. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen sterke en zwak alcoholische dranken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/alcoholbezit-jongeren-in-het-openbaar
Geen enkele wet is tijdens het besluitvormingsproces eenduidig tot stand gekomen. Een wet kan ongewenste effecten, bijeffecten of helemaal het gewenste effect niet hebben.
Er zullen altijd burgers zijn die een groot aantal extreme voorbeelden bedenken die ervoor pleiten een wet naast zich neer te leggen. Maar de huidige alcoholwet schept duidelijkheid. De wet dient gehandhaafd en te worden toegepast zoals de makers het bedoeld hebben.
In 19 Europese landen ligt de leeftijdsgrens nu al op 18 jaar en zal binnen afzienbare tijd ook voor België gaan gelden.
In de Verenigde Staten is het al jaren verboden om alcohol te nuttigen onder de 21 jaar.
nounka
8 jaar geleden
Als het ooit zo ver zal komen,... hopelijk niet te snel dan.
Die betuttelingen ' dat mag niet he' Iets verbieden zorgt er alleen maar voor dat mensen het gaan willen doen. Altijd al geweest en zo zal een jongere altijd zijn. Al is natuurlijk alcohol ook een van de getolereerde drugs, net als tabac. ( en wiet in Nederland ) Gaan we dan ook sigaretten verbieden voor +16 ( daar sta ik echt wel achter ).
Lang leve de rebellie dan, mijn voorspelling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt natuurlijk vinden dat dierproeven niet horen en het net zo goed op jezelf willen uit proberen. Zowel bij de toepassing op dieren als bij mensen is het resultaat echter onomkeerbaar. Anderen kunnen jou tegen jezelf willen beschermen op dit punt. Ik denk dat je dit zelf kunt doen.
Mensen die niet in evolutie geloven (was wel een grapje), denken dat bij de bevruchting van de eicel in de baarmoeder, de hersenen onmiddellijk volledig ontwikkeld zijn.
Kijk eens naar :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/074183299090070S
http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh284/213-221.htm
http://alcoholthinkagain.com.au/Parents-Young-People/Alcohol-and-the-Developing-Brain/Impact-of-Alcohol-on-the-developing-brain

Antwoorden (5)

Ja dat mag. Thuis mag je bijvoorbeeld drinken. Openbaar dronkenschap is overigens niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op het moment dat ze bij jou alcohol aantreffen is degene die het voor jou heeft gekocht is volledig verantwoordelijk voor het feit dat jij het drinkt.
Het is dus sowieso niet strafbaar voor jou.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een kul.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het geheel met bovenstaande spreker eens.
Flauwe .....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef geen antwoorden als je er niets van begrijpt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, dit is onzin. Een tiener die ladderzat van alles uitvreet is wel degelijk verantwoordelijk voor zijn of haar daden (of dit valt onder aansprakelijkheid van de ouders).
Er is gene wet die regelt hoeveel alcohol iemand in zijn/haar bloed mag hebben (meerjarig of minderjarig).

Overigens; appelsap (en sommige andere vruchtensappen) bevat vaak een kleine hoeveelheid alcohol die ontstaat door natuurlijke vergisting van de aanwezige suikers. Het drinken van veel sap geeft dan een kleine maar meetbare hoeveelheid alcohol in je bloed (dit is bv de reden dat het maximum promillage voor automobilisten niet 0,0 is).
8 jaar geleden
Gemiddeld hebben mensen 0,25 promille alcohol in het bloed. Zonder dat je alcohol genuttigd hebt. Het is een van de afvalproducten van onze stofwisseling.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fascinerend. Echt? Heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WinnyS En daar blijft het niet bij. Eigenlijk zit je hele lichaam vol met stoffen die als je er veel van in een pil of poeder zou stoppen (of waarvan de stof in de pil die stoffen in je lichaam aanmaakt) zouden doorgaan als drugs of doping. https://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_metabolism#Ethanol_and_evolution
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Tomaat.... jazeker,
wat dacht je van endorfinen (waardoor iemand in staat is om 10 kilometer of zelfs de marathon te lopen). Dat zijn echt geweldige stofjes. Ik heb 40 jaar langeafstandloop ervaring en weet dat als ik
te lang niet had hard gelopen, mijn humeur echt minder werd. Dus is het een soort verslaving aan wat je 'autogene drugs' zou kunnen noemen. @Reddie...zou ook wel een bron willen zien.
Het lijkt me dat enige alcohol onvermijdelijk is, maar 0.25 promille is reeds de helft van het wettelijk toegelaten maximum (in Nederland). Het is in elk geval meer dan het wettelijk toegelaten maximum voor beginnende bestuurders (0.2 promille als ik me niet vergis).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@reddie zie
http://www.alcohol-encyclopedia.eu/AL_EN/blood_alc.shtml. De aangegeven waarden voor het natuurlijk alcoholgehalte in het bloed liggen rond de 0.002 promille, wat circa 125 keer lager is dan het getal dat jij noemde. maar waar heb je die waarde dan vandaan, bronnen kunnen elkaar immers best tegenspreken.
dronken zijn mag zolang je daardoor geen andere strafbare feiten begaat. (correct Nederlands?)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Zoals jij het nu formuleert lijkt er te staan dat het strafbaar is om dronken te zijn.